Maar waarom zo op de man spelen?
Omdat er met argumenten niet valt te praten met je.
Ten eerste: je geeft wederom tips, nu van ING. Als je met een Mac werkt
gebruik je een virusscanner. Dat zeg ik nu voor de zoveelste keer en geen enkele keer ga je daar op in.
Ten tweede: jij beweert dat je geen compensatie ontvangt bij bankfraude als je geen 3rd party virusscanner op je Mac draait. Dat is niet waar en zuig je uit je duim. Je hebt juridisch gezien alleen met de voorwaarden van je bank te maken waar je als gebruiker mee akkoord bent gegaan, en relevante artikelen uit het Burgerlijk Wetboek. Ik heb die doorgelezen (ABN-AMRO in mijn geval, zie 'Algemene Voorwaarden ABN AMRO Bank NV' die verwijzen naar 'Informatieblad Betaaldiensten Particulieren', zie artikel 1 lid 3): daarin staat niet dat ik als Mac gebruiker verplicht ben een extra virusscanner te installeren, wel dat mijn software up-to-date moet zijn. In artikel 7:529 lid 1 en lid 2 van het Burgerlijk Wetboek staat dat "verliezen volgend uit niet toegestane betalingstransacties voor rekening van de bank komen, tenzij sprake is fraude, opzettelijk handelen of
grove nalatigheid aan de zijde van de consument".
Ten derde: in 2020 blijkt uit een kamerbrief van minister Hoekstra
(link) dat er meer coulance mag zijn voor de consument i.g.v. 'spoofing' (identiteit overnemen), en ook hier alleen bij grove nalatigheid niet gecompenseerd mag worden. Bovendien staat daar dat 'phishing' (bankomgeving nabouwen) al wordt vergoed volgens het Burgerlijk Wetboek.
Ten vierde: ik stelde zeven vragen aan je en kreeg nul antwoorden. Dank voor het antwoord op de achtste: daarover zijn we het dan gelukkig eens.