Vandaag begaf de harde schijf het. Toen ik mij bij A-Mac melde voor reparatie onder garantie, vertelde men mij dat de harde schijf niet onder de garantie valt. Kosten: harde schijf (500 GB) 200 euro!! Werkloon 85 euro. Dus totaal 285 euro.
Behalve dat ik een 200 euro een absurd bedrag vind voor een harde schijf van die grootte, werd ik totaal verrast door de garantie uitsluiting en begrijp dat ook niet.
Men vertelde mij nog dat Apple keihard was het punt van deze uitsluiting. Terwijl ik vind dat de leverancier zich niet achter Apple mag verschuilen.
Kan dat wel zo'n garantie uitsluiting en is 200 euro voor alleen die harde schijf van 500 GB nog redelijk?
Ik ben (nog) niet akkoord gegaan met de reparatie.
Graag jullie mening.
(Bewerkt door werner om 18:10, 12-10-2013)
A-Mac is een Nederlands bedrijf die onder de Nederlandse wet opereert. Nu is 2 jaar garantie niet hard vastgelegd in de wet maar wel dat je recht hebt op een degelijk product waarvan je mag verwachten dat het een X-tijd meegaat. Deze tijd is afhankelijk van wat voor apparaat het is.
Wanneer A-Mac tegen jou roept dat Apple bepaalt wat wel of geen garantie is dan kun jij hard terug bepalen dat jij niks met Apple bent overeengekomen maar met A-Mac. Zij geven jou de garantie dat jouw apparaat 2 jaar meegaat, zij mogen het uitzoeken met Apple over het loon en de schijf die ze moeten claimen bij Apple.
Het zou mij niets verbazen dat dergelijke winkels de kosten 2 keer claimen: 1 keer bij de klant, die in dit geval 285 af moet dragen én bij Apple, die ze ook nog eens de uren en de kosten van de schijf aftroggelen.
De links van Flix en Pieterr zijn goed, maar in dit geval niet van toepassing, om bovenstaande redenen.
Sypie om 7:57, 9-10-2013Het zou mij niets verbazen dat dergelijke winkels de kosten 2 keer claimen: 1 keer bij de klant, die in dit geval 285 af moet dragen én bij Apple, die ze ook nog eens de uren en de kosten van de schijf aftroggelen.
Dit is nogal een boude verdachtmaking die je ook niet waar zult kunnen maken. Dit is een totaal verkeerde manier om je eerdere argumenten te onderbouwen. Ik denk dat je dat beter kunt corrigeren.
Zelf heb ik ook een reparatieervaring met A-Mac welke haaks staat op bovenstaand verhaal.Mijn iMac uit April 2010 viel in het HD reparatieprogramma van Apple en heb ik begin 2013 daarvoor bij A-Mac gebracht. Daarbij is niet alleen de HD onder garantie vervangen maar ook de videokaart. Enige wat ik daarvoor hoefde te doen was een kopie van mijn factuur naar ze mailen. Enkele dagen later stond mijn iMac weer voor mij klaar. Kosten: 0,0 euro. Klasse!
Voor de duidelijkheid, de HD waarover het hier gaat valt niet onder het het HD reparatieprogramma van Apple.
Mijn vermoeden is dat men zich verschuilt achter Apple. Wanneer Apple zegt ok, dan krijg je het onder garantie vervangen. Zegt Apple nee, dan zouden ze zelf voor de kosten opdraaien en zullen ze de klant voor de reparatie laten betalen. Terwijl dat niet in de haak is.
Daarvandaan dat het eerste deel van het antwoord van Sypie wat mij betreft klopt. Maar ik denk dat Apple hier nee zegt omdat de aanschafdatum april 2012 is. Toen hadden zij zich nog niet uitgesproken voor de 2 jaar consumentengarantie. Let op hier: consumentengarantie betekent dat je daar geen enkel recht op hebt wanneer je de computer, ook al is het maar gedeeltelijk, op zakelijke wijze gebruikt.
Wanneer dat bij jou niet het geval is zou ik mijn poot stijf houden, maar kijk ook even de pagina's na op de site van Consuwijzer.
De reparatie die jij hebt gehad was een reparatie die Apple in een "extended warranty program" heeft gestopt en dus krijgen alle bedrijven die "Apple's Authorised Service Provider" zijn deze vergoed.
Zodra een reparatie buiten deze uitgebreidere garantiebepalingen van Apple gaat verschuilen veel verkopers zich achter het grote Apple. Dit terwijl Apple er niets mee te maken heeft in deze gevallen.
Lees voor hoe het zit met de garantietermijn en voorwaarden hier in NL eens de pagina's op consuwijzer. Die 2 jaar garantie volgens de Europese regels geldt hier dus niet. Het is veel complexer.
PS wanneer je zegt dat je je over een bepaald gebeuren niet zou verbazen is een manier om te zeggen dat je zonder enig bewijs toch vermoedt dat het gebeurd. Of begrijp ik de Nederlandse taal onvoldoende?
Sypie om 11:53, 9-10-2013Dat is zeg dat het mij niet zou verbazen dat het gebeurt wil niet zeggen dat het gebeurt. Staat los van de rest van mijn bericht.De reparatie die jij hebt gehad was een reparatie die Apple in een "extended warranty program" heeft gestopt en dus krijgen alle bedrijven die "Apple's Authorised Service Provider" zijn deze vergoed.Zodra een reparatie buiten deze uitgebreidere garantiebepalingen van Apple gaat verschuilen veel verkopers zich achter het grote Apple. Dit terwijl Apple er niets mee te maken heeft in deze gevallen.
Tsja dat krijg je als je als Apple retailer niet echt veel marge op je producten hebt (wel meegaan met garantie als Apple een officieel programma heeft lopen inzake specifieke vervangingen van ondeugdelijke series gebruikte producten, maar niet als het buiten zo'n programma omgaat...)
- Mycom geeft op iMac's 2 jaar garantie zonder uitsluitingen. De opstelling van A-Mac vinden ze merkwaardig.
- Mediamarkt geeft op iMac's 2 jaar garantie zonder uitsluitingen. De Mediamarkt begrijpt het niet dat A-Mac de harde schijf uitsluit van garantie.
- Sinds 1 juni jl. geeft A-Mac zelfs 3 jaar garantie voor elke computer na die datum gekocht. A-Mac geeft dat duidelijk in de winkels en op de website aan en is daar trots op.
Letterlijk staat op hun site te lezen:
Amac is de enige Apple Premium Reseller in Nederland die vanaf nu consumenten 3 jaar garantie* geeft bij de aankoop van een Mac, iPad of iPod. De nieuwe garantieregeling op deze Apple producten wordt toegepast in alle 22 Amac Stores en ook in de nieuwe Amac Webshop. Kopen bij Amac betekent vanaf nu dus 3 jaar lang zonder zorgen gebruik maken van je Mac, iPad of iPod. * A-Mac sluit bij de iMac de harde schijf uit van garantie.
A-Mac schrijft verder in de Algemene voorwaarden: A-Mac behoudt zich het recht voor de Algemene Voorwaarden aan te passen c.q. aan te vullen. Steeds is van toepassing de versie van de Algemene Voorwaarden zoals die geldt ten tijde van het tot stand komen van de Overeenkomst.
Terug naar mijn situatie. Toen ik de iMac kocht bij A-Mac was de garantie nog 2 jaar en er was toen geen sprake van garantie-uitsluiting van de harde schijf.Maar los daarvan, mijns Inziens mag A-Mac, in het kader van de Europese Wetgeving, de harde schijf de eerste 2 jaar sowieso niet uitsluiten van garantie.
Tot nu toe heb ik met de winkel onderhandeld. Morgen neem contact op met het hoofdkantoor. Ben benieuwd hoe ze reageren.
Ik vind het een vervelende zaak. Ik voel mij door de houding van A-Mac, die plots met extra voorwaarden komt, bedonderd. 285 euro voor een 500GB harde schijf, terwijl de iMac 1.5 jaar oud is en nog onder de garantie valt.Ook vreemd dat A-Mac medewerker zegt dat A-Mac er geld voor vraagt omdat Apple weigert om dit soort zaken te vergoeden.
Frustrerend is ook dat ik, als gevolg van de bijzondere constructie van de iMac, niet in staat ben om er zelf een harde schijf van enkele tientjes in te zetten. Terwijl ik met ruim 20 jaar Mac ervaring, voorheen dit soort eenvoudige werkzaamheden zelf kon doen. Nu kost het niet alleen veel geld, maar gaat het ook nog weken duren.
werner om 22:10, 9-10-2013Terug naar mijn situatie. Toen ik de iMac kocht bij A-Mac was de garantie nog 2 jaar en er was toen geen sprake van garantie-uitsluiting van de harde schijf.
Mocht je het toch zelf moeten opknappen, dan kan je hier vinden hoe dat moet.
Succes anyway.
Zoals ik al eerder schreef, maakt Amac trots en duidelijk in de winkels en op internet reclame voor 3 jaar garantie (vanaf medio juni jl.), maar sluiten in de voorwaarden, de harde schijf van garantie uit. Op de website staat te lezen:Amac is de enige Apple Premium Reseller in Nederland die vanaf nu consumenten 3 jaar garantie* geeft bij de aankoop van een Mac, iPad of iPod.Nogal logisch dat Amac 3 jaar garantie kan geven. Als ze nog wat kwetsbare onderdelen uitsluiten kunnen ze trots 5 jaar garantie geven.Daarbij mag Amac, mijns inziens, ook in deze 3 jarige garantieregeling de eerste 2 jaar de harde schijf niet uitsluiten.
Afin, ik moet mij erbij neerleggen. Amac weet ook dat de meeste klanten, voor 285 euro (in mijn geval) geen rechtzaak aanspannen. Zeer frustrerend.Ik was een goede klant bij Amac, maar die zijn ze kwijt. Gezien mijn ervaring raad ik niemand aan om nog bij Amac te kopen. Koop bij Apple, Mediamarkt of Mycom en men krijgt bij een iMac 2 jaar garantie zonder problemen.
Toen mijn computer bij Amac ging ophalen, vertelde de verkoper dat ze de harde schijf alsnog te leven hadden weten te wekken. Toch krijg ik de indruk dat hij niet helemaal in orde is. Waarschijnlijk koop ik een externe Thunderbold HD.
Omdat bij de aankoop van de computer Amac wat de garantie betreft nogal onduidelijk was heb ik indertijd een e-mail gestuurd. Ik was die e-mail kwijt, maar vond hem vanmiddag. Daarop kreeg ik het volgende reactie (zie bijlage).Met dit bewijs zal Amac mij toch garantie moeten geven. Als de HD het echt begeeft ga ik mij hierop beroepen. Toch is mijn vertrouwen in Amac weg.
Mogelijk is de bijlage niet goed te lezen. Daarom hierbij nogmaals de tekst:
Van: Bert Scheuneman <bert.scheuneman@a-mac.nl>Onderwerp: Antw.: garantieDatum: 29 mei 2012 12:09:45 GMT+02:00Aan: "xxxxxx@gmail.com" <xxxxxx@gmail.com>
Geachte heer,
Amac verleend inderdaad 2 jaar garantie op uw iMac tenzij u Apple Care heeft aangeschaft. Met Apple Care heeft en recht op 3 jaar garantie en service door Apple zelf.In de algemene voorwaarden staat inderdaad niet expliciet aangegeven dat er twee jaar garantie wordt verleend. Wettelijk is dat ook niet nodig omdat de wet formeel voorziet in een garantie periode van 6 maanden. Na 6 maanden is het aan de klant om aan te tonen dat het defect al aanwezig was bij aankoop. Omdat wij dit niet van onze klanten willen verlangen heeft Amac als algemene regel dat wij 2 jaar garantie verlenen. Amac is op dit moment bezig met het produceren van een product brochure waar ook de garantie nader wordt uitgelegd.
Ik hoop u voldoende antwoord gegeven te hebben op uw vraag.
Met vriendelijke groeten,
Bert Scheuneman
Ik breng mijn reparaties binnen garantie altijd naar card services. Tot nu toe probleemloos geholpen.
De supportafdeling, waarover ik het in mijn eerdere post heb, zit op het hoofdbureau. Ik ben zelfs na aandringen doorverbonden met een leidinggevende van deze afdeling. Ook de leidinggevende was onwrikbaar. Hij was het die zei, toen ik hem wees op de garantievoorwaarden die Amac indertijd hanteerde toen ik de iMac kocht: 'U kunt niet bewijzen dat het gebrek buiten u schuld is ontstaan, dus geven wij geen garantie'. Overigens zonder naar bewijzen te informeren!!!Hij was het ook die zei: 'Op draaiende onderdelen krijgt u bij niemand garantie'Dat is natuurlijk onzin, want zoals ik al eerder schreef: geeft Apple, MyCom en de Mediamarkt zonder uitsluiting van de HD, 2 jaar garantie.
Ik had toen nog niet de e-mail teruggevonden waarin Amac schrijft: In de algemene voorwaarden staat inderdaad niet expliciet aangegeven dat er twee jaar garantie wordt verleend. Wettelijk is dat ook niet nodig omdat de wet formeel voorziet in een garantie periode van 6 maanden. Na 6 maanden is het aan de klant om aan te tonen dat het defect al aanwezig was bij aankoop. Omdat wij dit niet van onze klanten willen verlangen heeft Amac als algemene regel dat wij 2 jaar garantie verlenen.
Met dit bewijs kan ik (waarschijnlijk) met succes een beroep doen op reparatie onder garantie en dat ga ik indien nodig ook doen. Doch mijn vertrouwen in Amac is weg.
Ik ben geen lid van de consumentenbond en heb geen rechtsbijstandsverzekering.
In het algemeen wil ik nog opmerken dat Amac een ultieme ontdekking heeft gedaan wat de huidige 3 jarige garantieregeling betreft. Door de HD uit te sluiten kunnen ze met trots adverteren (Amac is de enige Apple Premium Reseller in Nederland die consumenten 3 jaar garantie*).
Zelfs als de koper de voorwaarden leest, zal deze denken: ach, een een defecte HD van enkele tientjes kan ook zelf wel betalen. Doch de meeste kopers en vooral kopers die voor het eerst een iMac kopen realiseren zich waarschijnlijk niet dat het plaatsten van een HD en de HD zelf (die in de 3 jarige garantieperiode van de computer natuurlijk een dure door Apple zogenaamde goedgekeurde HD moet zijn), eerder enkele honderden euro's kost.
Voor de duidelijkheid: die 3 jarige garantie is niet op mijn situatie van toepassing, maar haal ik hier alleen maar aan omdat het mij, gezien de uitsluiting, geen echte 3 jarige garantie lijkt en dan ook makkelijk toegezegd kan worden.
PSJe hebt gekocht in 2011 had je toe bij Amac 1 of 2 jaar garantie?
(Bewerkt door pjottervmr om 21:11, 12-10-2013)
Van: Bert Scheuneman Onderwerp: Antw.: garantie Datum: 29 mei 2012 12:09:45 GMT+02:00 Aan: "xxxxxx@gmail.com" Geachte heer, Amac verleend inderdaad 2 jaar garantie op uw iMac tenzij u Apple Care heeft aangeschaft. Met Apple Care heeft en recht op 3 jaar garantie en service door Apple zelf. In de algemene voorwaarden staat inderdaad niet expliciet aangegeven dat er twee jaar garantie wordt verleend. Wettelijk is dat ook niet nodig omdat de wet formeel voorziet in een garantie periode van 6 maanden. Na 6 maanden is het aan de klant om aan te tonen dat het defect al aanwezig was bij aankoop. Omdat wij dit niet van onze klanten willen verlangen heeft Amac als algemene regel dat wij 2 jaar garantie verlenen. Amac is op dit moment bezig met het produceren van een product brochure waar ook de garantie nader wordt uitgelegd. Ik hoop u voldoende antwoord gegeven te hebben op uw vraag. Met vriendelijke groeten, Bert Scheuneman
Amac verleend inderdaad 2 jaar garantie op uw iMac tenzij u Apple Care heeft aangeschaft. Met Apple Care heeft en recht op 3 jaar garantie en service door Apple zelf. In de algemene voorwaarden staat inderdaad niet expliciet aangegeven dat er twee jaar garantie wordt verleend. Wettelijk is dat ook niet nodig omdat de wet formeel voorziet in een garantie periode van 6 maanden. Na 6 maanden is het aan de klant om aan te tonen dat het defect al aanwezig was bij aankoop. Omdat wij dit niet van onze klanten willen verlangen heeft Amac als algemene regel dat wij 2 jaar garantie verlenen. Amac is op dit moment bezig met het produceren van een product brochure waar ook de garantie nader wordt uitgelegd.
Vanmiddag vond ik de e-mail waarin dat staat terug. Ik ben er van overtuigd dat ik met de originele e-mail in staat ben om alsnog de garantie op te eisen. Echter de HD, die een week geleden, niets meer deed, werkt weer, maar gezien de traagheid en het tikkende geluid af en toe heb ik er niet veel vertrouwen in. Pas als ik wat meer bewijs heb dat de HD defect is, meld ik mij opnieuw bij Amac. Ik heb nu geen zin in een discussie of de HD al dan niet echt defect is. Daarbij heb ik geen zin om weer met die iMac onder de arm naar de stad te gaan en hem weer meteen mee terug te moeten nemen.
Wanneer je nu al een back-up maakt: zorg er voor dat je zéker weet dat je back-up compleet is.
A-Mac gaat dit verliezen als het voor komt, ze moeten zich gewoon aan de wet houden... met Apple heb je niks te maken. Nationale wetgeving geldt 'naast/bovenop' de Europese.
Ik heb een behoorlijke tijd voor een consumentenprogramma gewerkt: inderdaad moet jij na 6maanden bewijzen dat je de harde schijf niet stuk gemaakt hebt. Maar dat is eenvoudig, aangezien hij diep weggestopt zit in een all-in-one -en niet user replaceable is - heb je er niets anders mee kunnen doen dan hem op de juiste manier gebruiken.
andere zienswijze, zelfde resultaat:
In de wet staat ook dat je recht hebt op 'een deugdelijk product', daar staat in de wet geen termijn voor maar reken er maar op dat een computer die binnen 1,5 jaar stuk gaat door een rechter als 'niet deugdelijk' wordt gezien. Er staat bovendien geen uitsluiting in de voorwaarden.
De iMac is een 'all-in-one', niet vergelijkbaar met een standaard PC en niet te openen voor de gewone consument, op het geheugen na is er niets 'user replacable' bovendien. Je kunt dus ook stellen dat de hele computer stuk is, de oorzaak doet er voor jou als consument niet toe. Je hebt er niks raars mee gedaan, geen fysieke schade aan de binnenkant en buitenkant en dus moet Amac garantie geven.
Als ze echt slechte publiciteit willen, geef ze dat dan: kies een druk moment (zaterdags?) ga je garantie claimen in de winkel waar de imac vandaan komt en vergeet niet dat goed verstaanbaar te doen, blijf vriendelijk maar onverzettelijk en ga de winkel niet uit voor ze je geholpen hebben, als ze gaan zeuren over politie zeg maar dat je die graag ziet komen om het uit te leggen.