adb1973 om 22:24, 12-10-2013Beste Werner,knipIk heb een behoorlijke tijd voor een consumentenprogramma gewerkt: inderdaad moet jij na 6maanden bewijzen dat je de harde schijf niet stuk gemaakt hebt. Knip
1/Je hebt fabrieks garantie en die wordt door de fabrikant bepaald en die was op dat moment 1 jaar bij APPLE.Dat betekende gewoon dat als de verkoper zijn werk niet deed jij als consument gewoon binnen die termijn jouw apparaat kon laten maken door de fabrikant onder zijn garantie voorwaarden.
2/ Je hebt garantie die valt onder consumenten garantie en die is sinds ?mei 2004 2 jaar waarbij na de eerste 6 maanden de consument moet aantonen dat het defect is ontstaan door een ondeugdelijk apparaat.Reparatie kan naar ratio voor rekening koper komen.
3 Je hebt garantie van de verkoper. Die is altijd omschreven en moeten worden verstrekt. (of in de leverings voorwaarden staan) Vaak betekend dit dat de verkoper zich aansluit bij de fabrieks garantie (1 jaar of 2 jaar?) en soms zelfs extra verder gaat (de Aldi heeft vaak 3 jaar colledige garantie geen consumenten garantie.
Conclusie je moet eerst weten onder welke voorwaarden jouw apparaat valt wat je hebt gekocht.
pjottervmr om 22:42, 12-10-20132/ Je hebt garantie die valt onder consumenten garantie en die is sinds ?mei 2004 2 jaar
VwVanFan om 22:43, 12-10-2013Heb je hem zakelijk of prive gekocht?Daar kunnen ze ook verschil in maken.
pjottervmr om 22:49, 12-10-2013Inderdaad ik ben hier uitgegaan van prive omdat Amac het heeft over die 6 maanden anders zouden ze het meteen over 1 jaar gehad hebbenZie voor de voorwaarden nu http://www.a-mac.nl/klantenservice/algemene-voorwaardenNu dus die vonden van begin 2012 bij Amac (of als je nog gekocht hebt bij iFactors die natuurlijk)
pjottervmr om 22:42, 12-10-2013Citaatadb1973 om 22:24, 12-10-2013Beste Werner,knipIk heb een behoorlijke tijd voor een consumentenprogramma gewerkt: inderdaad moet jij na 6maanden bewijzen dat je de harde schijf niet stuk gemaakt hebt. KnipIs helaas niets van waar dat is alleen bij consumenten recht dat is de minimale garantie die europees is afgesproken. 1/Je hebt fabrieks garantie en die wordt door de fabrikant bepaald en die was op dat moment 1 jaar bij APPLE.Dat betekende gewoon dat als de verkoper zijn werk niet deed jij als consument gewoon binnen die termijn jouw apparaat kon laten maken door de fabrikant onder zijn garantie voorwaarden.2/ Je hebt garantie die valt onder consumenten garantie en die is sinds ?mei 2004 2 jaar waarbij na de eerste 6 maanden de consument moet aantonen dat het defect is ontstaan door een ondeugdelijk apparaat.Reparatie kan naar ratio voor rekening koper komen. 3 Je hebt garantie van de verkoper. Die is altijd omschreven en moeten worden verstrekt. (of in de leverings voorwaarden staan) Vaak betekend dit dat de verkoper zich aansluit bij de fabrieks garantie (1 jaar of 2 jaar?) en soms zelfs extra verder gaat (de Aldi heeft vaak 3 jaar colledige garantie geen consumenten garantie.Conclusie je moet eerst weten onder welke voorwaarden jouw apparaat valt wat je hebt gekocht.
Beste pjottervmr, het is mij sinds ik vanmiddag, nadat ik die e-mail terugvond, al duidelijk dat ik recht heb op die garantie.
Hieronder nogmaals de email die ik van Amac in mei 2012 kreeg en waarin Bert Scheuneman van Amac aangeeft: Na 6 maanden is het aan de klant om aan te tonen dat het defect al aanwezig was bij aankoop. Omdat wij dit niet van onze klanten willen verlangen heeft Amac als algemene regel dat wij 2 jaar garantie verlenen.[/b]
Van: Bert Scheuneman Onderwerp: Antw.: garantie Datum: 29 mei 2012 12:09:45 GMT+02:00 Aan: "xxxxxx@gmail.com" Geachte heer, Amac verleend inderdaad 2 jaar garantie op uw iMac tenzij u Apple Care heeft aangeschaft. Met Apple Care heeft en recht op 3 jaar garantie en service door Apple zelf. In de algemene voorwaarden staat inderdaad niet expliciet aangegeven dat er twee jaar garantie wordt verleend. Wettelijk is dat ook niet nodig omdat de wet formeel voorziet in een garantie periode van 6 maanden. Na 6 maanden is het aan de klant om aan te tonen dat het defect al aanwezig was bij aankoop. Omdat wij dit niet van onze klanten willen verlangen heeft Amac als algemene regel dat wij 2 jaar garantie verlenen. Amac is op dit moment bezig met het produceren van een product brochure waar ook de garantie nader wordt uitgelegd. Ik hoop u voldoende antwoord gegeven te hebben op uw vraag. Met vriendelijke groeten, Bert Scheuneman
Geachte heer,
Amac verleend inderdaad 2 jaar garantie op uw iMac tenzij u Apple Care heeft aangeschaft. Met Apple Care heeft en recht op 3 jaar garantie en service door Apple zelf. In de algemene voorwaarden staat inderdaad niet expliciet aangegeven dat er twee jaar garantie wordt verleend. Wettelijk is dat ook niet nodig omdat de wet formeel voorziet in een garantie periode van 6 maanden. Na 6 maanden is het aan de klant om aan te tonen dat het defect al aanwezig was bij aankoop. Omdat wij dit niet van onze klanten willen verlangen heeft Amac als algemene regel dat wij 2 jaar garantie verlenen. Amac is op dit moment bezig met het produceren van een product brochure waar ook de garantie nader wordt uitgelegd.
Ik hoop u voldoende antwoord gegeven te hebben op uw vraag.
Met vriendelijke groeten,
Bert Scheuneman
Sypie om 22:20, 12-10-2013Zorg er ondertussen wel voor dat je een goede back-up hebt!!! Je weet dat de schijf aan het doodgaan is, nu geen back-up maken is de grootste fout die je je kunt bedenken.Wanneer je nu al een back-up maakt: zorg er voor dat je zéker weet dat je back-up compleet is.
Wanneer je nu al een back-up maakt: zorg er voor dat je zéker weet dat je back-up compleet is.
Dank je Sypie. Ik heb meerdere back-ups.
Wat een zeldzaam zwetsverhaal, en een gratuite gebruik van het woord 'garantie'.De duur van de 'garantie' heeft niks te maken met de periode waar de wetgever stelt dat de bewijslast zich bevind. Overigens ook een bizarre hersenkronkel van die wetgever, want niemand kan wat bewijzen in dit soort zaken. linksom of rechtsom.
Maar goed: hoe sta je er nu voor? Want ik kan niet meer uit dit draadje halen of Amac nu wilt meewerken of niet.
En of A-Mac hiermee juridisch in hun recht staat, waag ik te betwijfelen. Immers gelden voor Werner de afspraken die zijn aangegaan op het moment van koop. Niet de afspraken die A-Mac daarna veranderd, die gelden alleen voor nieuwe kopers. En nee, Apple heeft hier niets mee van doen. Je hebt een product gekocht bij A-Mac, en hebt een overeenkomst met hen, niet met Apple. Als je een Samsung telefoon koopt bij de Kijkshop, hebt je garantie van de Kijkshop, en niet van Samsung. Dat is het probleem van Kijkshop.
Ik zou volhardend zijn in je verhaal, en mocht A-Mac blijven volhouden, ze inderdaad gewoon voor de Rechter slepen. Vaak is de aankondiging van de Rechtbank om te zitting te verschijnen voldoende om een de winkel hun mening te laten herzien. Ze zitten niet te wachten op slechte publiciteit, zeker niet in deze tijden.
Flix om 0:05, 13-10-2013"Na 6 maanden is het aan de klant om aan te tonen dat het defect al aanwezig was bij aankoop. Omdat wij dit niet van onze klanten willen verlangen heeft Amac als algemene regel dat wij 2 jaar garantie verlenen."Wat een zeldzaam zwetsverhaal, en een gratuite gebruik van het woord 'garantie'.De duur van de 'garantie' heeft niks te maken met de periode waar de wetgever stelt dat de bewijslast zich bevind. Overigens ook een bizarre hersenkronkel van die wetgever, want niemand kan wat bewijzen in dit soort zaken. linksom of rechtsom.Maar goed: hoe sta je er nu voor? Want ik kan niet meer uit dit draadje halen of Amac nu wilt meewerken of niet.
Nadat telefoongesprek op donderdagmorgen jl. met de support-afdeling waarin Amac herhaaldelijk aangaf alleen tegen betaling te willen repareren, heb ik donderdagmiddag de iMac weer opgehaald. Daar aangekomen vertelde de verkoper dat ze de harde schijf alsnog te leven hadden weten te wekken. Toch krijg ik de indruk dat de HD niet helemaal in orde is. Ik wacht nog even af en als de HD blijft sputteren, ga ik terug. Met de teruggevonden e-mail als bewijs, zal Amac toch overstag moeten.
Blijft dat Amac een moeizaam beleid ten aanzien van garantie voort. Mogelijk als gevolg van de geringe marges. Maar daar hoef ik als klant geen rekening mee te houden; Amac is ook niet verplicht om Apple computers te verkopen.
Mijn vertrouwen hebben ze verloren met hun gedraai. Ik zal dan ook iedereen afraden daar te kopen.
Naar de verkoper toe geeft Apple slechts 1 jaar fabrieksgarantie. A-Mac moet het daar maar mee doen. Deze verkoper valt niet onder het consumentenrecht en kan defecten na dat ene jaar nergens verhalen. Zoals hier ook wel wordt vermoed zijn de marges niet dusdanig dat A-Mac dit risico makkelijk zou kunnen dragen. De kleinere Apple winkels zijn al verdwenen en ook de grotere ketens (iCentre) hebben het moeilijk.
Van de verkoop van Apple producten moet men het dan ook niet zo direct hebben. Het zijn de producten daaromheen die veel meer opbrengen zoals hoesje, tasjes, laders, oortjes of zeg maar de artikelen zoals je die hier ook in de MacFreak shop kunt kopen.
A-Mac is niet een bedrijf als AH dat de leveranciers onder druk kan zetten om goedkoper te leveren. Daarmee zit je als Apple winkel klem tussen de consument en de fabriek.
Ik vind het dat ook niet verwonderlijk dat in situaties welke niet overduidelijk zijn zo'n winkel de garantieclaim betwist. Wanneer ze dat niet doen en ook alle minder duidelijke claims honoreren zullen ze ernstig moeten bezuinigen op personeel, winkels, assortiment. En zo zul je na verloop van tijd enkel nog die paar Apple stores overhouden en blijft er voor andere winkels alleen nog de verkoop van iPhone hoesjes uit Taiwan over.Wat mij betreft een schrikbeeld dat hopelijk sterk gechargeerd is.
Mijn punt hier is dat in dit garantie-dispuut de Zwarte Piet niet alleen bij A-Mac gelegd moet worden want het garantiebeleid van Apple is nou niet bepaald wat in de rest van de markt geldt.
Lijkt me nogal onzin. Dan moeten ze inderdaad maar wat anders gaan verkopen wanneer ze d'r niet van rond kunnen komen.
De primaire oorzaak ligt in het garantiebeleid van A-mac. Zij hebben twee jaar garantie gegeven. Zij hebben in een mail gezegd dat ze daar niet moeilijk over gaan doen.
Dit soort bedrijven mag van mij uit de winkelstraten verdwijnen.De klant is daar geen koning,alleen melkkoe.
VwVanFan om 12:19, 13-10-2013 (...)A-Mac,die gewoon 2jaar garantie moeten geven.
proosdij om 12:34, 13-10-2013CitaatVwVanFan om 12:19, 13-10-2013 (...)A-Mac,die gewoon 2jaar garantie moeten geven.Het is aan werner om aan te tonen dat de HD al niet in orde was bij aankoop en hem dus een ondeugdelijk product is geleverd.Daarbij moet hij laten zien dat hij geen vreemde dingen ermee heeft gedaan, normaal heeft gebruikt en het juiste onderhoud heeft gedaan en de goede voorzorgen heeft genomen. Met andere woorden: Hij zal moeten aantonen dat hij er zelf echt niets aan heeft kunnen doen om dit defect te voorkomen.Zo zit het wettelijk allemaal in elkaar.
De gemeenschappelijke verontwaardiging over de handelwijze van A-Mac is daarom dan ook niet terecht.
@proosdj Lees nu eens goed het verhaal van Werner door.... en kijk even goed naar de mail die A-mac gestuurd heeft.
ps het lijkt mij overigens niet lastig om te bewijzen dat het probleem niet aan jou ligt. Je zegt gewoon dat ie altijd binnen heeft gestaan en nooit wat mee gebeurd is. Aan A-mac dan de taak om het tegendeel te bewijzen.
(Bewerkt door Brinky om 12:49, 13-10-2013)
http://www.consuwijzer.nl/elektronica/ontevreden-over-aankoop/rechten-bij-product-dat-niet-goed-ondeugdelijk-is
Als de hd niet onder de garantie val (wat ik ten zeerste betwijfel) had A hem daar op moeten wijzenen laten weten dat er kosten tijdens gebruik van de machine kunnen komen.Gezien de prijs en doel van het apparaat,buiten de moeilijkheidsgraad van vervangen van hetonderdeel, is het kolder om te zeggen dat die hd niet onder garantie valt.Dit val eerder onder de noemer K- smoesjes.De machine die aangeschaft is,is geen ding dat je elke dag onder je arm meeneemt,maar over het algemeen een statische plek heeft in huis of kantoor.Als de hd,s van Apple dan zo slecht zijn wat A beweert blijkbaar,zouden ze deze dan wel in MacBooks monteren?Nee dus,wederom zeg ik, A-mac komt met K- smoesjes om niet te repareren.Daarom zou ik zeggen,ga terug naar de winkel,maak een stinkende rel als de winkel vol staat,enkijk wat ze dan zeggen.
Tot slot,en daar laat ik het dan bij,ik zal ze mijden.
Bij de supermarkt krijg je al betere service,dus waarom niet op een iMac van tig euro,s.
VwVanFan om 13:04, 13-10-2013Daarom zou ik zeggen, ga terug naar de winkel, maak een stinkende rel als de winkel vol staat, en kijk wat ze dan zeggen.
Ieder zijn stijl, maar dat zou ik in ieder geval niet doen (of in ieder geval niet snel).
Garantie op Apple producten blijkt nog steeds een preciare kwestie te zijn. Temeer daar de reparaties erg duur zijn; in mijn geval behalve het werkloon van 85 euro + 200 euro voor een 500 GB harde schijf, die elders hooguit 50 euro kost. Reparaties aan een iMac zijn specialistisch en niet meer zelf te doen. De vormgeving van de iMac mag voor mij hetzelfde blijven, maar geef, met bijvoorbeeld 4 schroefjes in het achterpaneel, de mogelijkheid, om op eigen risico, de HD en dergelijke zelf te vervangen
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik wil, wat mij betreft, deze discussie beëindigen, althans ik ga er niet meer aan deelnemen. Als ik de werking van de HD echt niet meer vertrouw ga ik met gebruik van de e-mail (zie voor de schermafbeelding van deze e-mail ergens in deze topic) mijn recht op garantie aantonen. Ik verwacht dat dat gaat lukken. Als ik daarvan gebruik ga maken, zal ik daar hier melding van maken.
Robert om 13:27, 13-10-2013CitaatVwVanFan om 13:04, 13-10-2013Daarom zou ik zeggen, ga terug naar de winkel, maak een stinkende rel als de winkel vol staat, en kijk wat ze dan zeggen.Ieder zijn stijl, maar dat zou ik in ieder geval niet doen (of in ieder geval niet snel).
Lees:
Verhitte discussie.
proosdij om 10:56, 13-10-2013Ik wil graag toch even wat zeggen ten voordele van A-Mac. Het bedrijf wordt hier wel erg negatief belicht terwijl de primaire oorzaak ligt in het garantiebeleid van Apple.Naar de verkoper toe geeft Apple slechts 1 jaar fabrieksgarantie. A-Mac moet het daar maar mee doen. Deze verkoper valt niet onder het consumentenrecht en kan defecten na dat ene jaar nergens verhalen. Zoals hier ook wel wordt vermoed zijn de marges niet dusdanig dat A-Mac dit risico makkelijk zou kunnen dragen. De kleinere Apple winkels zijn al verdwenen en ook de grotere ketens (iCentre) hebben het moeilijk. Van de verkoop van Apple producten moet men het dan ook niet zo direct hebben. Het zijn de producten daaromheen die veel meer opbrengen zoals hoesje, tasjes, laders, oortjes of zeg maar de artikelen zoals je die hier ook in de MacFreak shop kunt kopen.A-Mac is niet een bedrijf als AH dat de leveranciers onder druk kan zetten om goedkoper te leveren. Daarmee zit je als Apple winkel klem tussen de consument en de fabriek.Ik vind het dat ook niet verwonderlijk dat in situaties welke niet overduidelijk zijn zo'n winkel de garantieclaim betwist. Wanneer ze dat niet doen en ook alle minder duidelijke claims honoreren zullen ze ernstig moeten bezuinigen op personeel, winkels, assortiment. En zo zul je na verloop van tijd enkel nog die paar Apple stores overhouden en blijft er voor andere winkels alleen nog de verkoop van iPhone hoesjes uit Taiwan over.Wat mij betreft een schrikbeeld dat hopelijk sterk gechargeerd is.Mijn punt hier is dat in dit garantie-dispuut de Zwarte Piet niet alleen bij A-Mac gelegd moet worden want het garantiebeleid van Apple is nou niet bepaald wat in de rest van de markt geldt.
Stel je koopt een Gero-Mes bij de Albert Heijn, en na 6 maanden valt het heft van het lemmet. Dan ga je terug naar AH< en niet naar Gero. Dat AH dan vervolgens het mes claimt bij Gero, is het probleem van AH, niet van jou. Dat Gero maar 3 maanden garantie geeft (als voorbeeld) doet daar niets aan af.
is er hier niet iemand die je kan helpen met een harde schijf plaatsen. en zelf de schijf kopen?
voorstel van a-mac zal zijn dat ze coulant zullen zijn en je 50% korting gaan geven op hoge prijsopgave. klinkt leuk maar nog steeds verdienen ze hier schandalig op.
(Bewerkt door Iphonefan123 om 15:50, 13-10-2013)