Het gaat over mijn iPad, 6th generation, iOS 13.1.2
Vandaag sprak mijn ING Bankieren App opeens Engels (na een iets langdurige opstart).
Bij de instellingen kun je de taal natuurlijk op Nederlands of Engels zetten, dus daar klikte ik naartoe. Bij de knop Language stond maar één keuze: English. Door op de knop te klikken verliet ik de app en kwam bij de iPad-Instellingen > ING-Bankierenapp terecht, alwaar geheel niets te kiezen viel, behalve locatiegebruik, cameratoegang en Sirigedoe. Op de iPhone zie ik daar bij de algemene settings ook nog een mogelijkheid om een taalvoorkeur aan te geven, op de iPad niet.
ING maar eens gebeld, waar geen oplossing werd geboden, behalve app weggooien en opnieuw installeren. Hierna bleef alles hetzelfde: geen instelling van de taal mogelijk en hardnekkig dat Engels. Curieus is dat de ING Bankieren app niet langer in de lange rij van apps met hun instelmogelijkheden staat onder Instellingen/Settings. Het overspringen naar de algemene iPadinstellingen, na klikken op de taalinstelling binnen de Bankieren-app, blijft echter wel.
De oplossing bleek om de taal van iPad naar Nederlands te zetten, wat ik eigenlijk niet wil (ik hou van een Engels systeem om bijvoorbeeld bij vragen of problemen met Engelse termen naar oplossingen te zoeken - dat taalgebied is nu eenmaal groter).
Waarom kon ik voorheen wel gewoon met een op Engels ingestelde iPad een Nederlandstalige ING Bankieren App draaien?
En waarom mag mijn iPhone wél Engels als systeemtaal hebben met die app in het Nederlands? Op de Phone zie ik ook gewoon een keuzemogelijkheid in de Bankieren-app tussen Nederlands en Engels.