geplaatst door: Vigotje
Ik lees wel eens op andere mac flora en het valt mij op dat apple heel makkelijk lijkt om te gaan met gratis vervangen of repareren van apparaten die bijvoorbeeld vochtschade op hebben gelopen of krasjes hebben op het scherm etc. Heel vaak wordt er dan door iemand gezegd dat ze terug moeten gaan naar de winkel en men zo een nieuwe kan krijgen als het binnen de garantie of zichttermijn is gebeurd. Ik verbaas me daar echt over. Wat is jullie ervaring hiermee? En is dat dan hetzelfde bij de Apple Store, een Premium Reseller of een AASP zoals bijvoorbeeld een coolblue of mediamarkt?

Niet dat ik iedereen nu op ideeën wil brengen maar ik kan het me haast niet voorstellen maar ik heb er zelf ook 0 ervaring mee.
Is Apple echt zo makkelijk of lijkt dat maar zo?
25 maart 2022 - 22:13    reactie #1
geplaatst door: puk1980
Ik lees wel eens op andere mac flora...
Op sommige plekken worden de zaken wel eens wat rooskleuriger voorgesteld. :wink:
Is Apple echt zo makkelijk of lijkt dat maar zo?
25 maart 2022 - 23:08    reactie #2
geplaatst door: orange
Citaat
...dat apple heel makkelijk lijkt om te gaan met gratis vervangen of repareren van apparaten die bijvoorbeeld vochtschade op hebben gelopen of krasjes hebben op het scherm etc....
Yeah, right. Apple voorzag niet voor niets haar iPhones intern van 'vocht-tabs', waardoor ze bij het minste of geringste konden beweren dat je iPhone vochtschade had opgelopen, dus je niet in aanmerking kwam voor gratis reparatie binnen de garantietermijn.

Kortom; die verhalen van 'makkelijk' werden net zo vaak afgewisseld met 'frustrerend moeilijk'.
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
Is Apple echt zo makkelijk of lijkt dat maar zo?
25 maart 2022 - 23:42    reactie #3
geplaatst door: boiing
Dat denk ik ook. Vochtschade en krassen: dan moet je heel veel geluk hebben om een nieuw exemplaar te krijgen. En terecht, dat heb je toch zelf veroorzaakt?

In andere gevallen kan (hoeft niet..) Apple wel coulant zijn hoor ik om mij heen en op dit forum, ook buiten garantie. Ik heb in 15 jaar en tig apparaten nog nooit iets terug hoeven brengen of stuk gehad, dus weinig ervaring daarmee :wink:. Wel een aantal keren meteen iets teruggestuurd omdat er iets mis mee was of niet beviel: geen enkel probleem.
Is Apple echt zo makkelijk of lijkt dat maar zo?
25 maart 2022 - 23:49    reactie #4
geplaatst door: Sypie
Garantie is garantie. Punt.

Alleen valt gebruikersschade niet over garantie. Scherm gebarsten maar je komt voor een ander probleem met je iPhone? Dan moet het scherm om worden vervangen anders doen ze het niet. Op zich logisch omdat een gebarsten scherm in stukjes gaat wanneer die verwijderd wordt.

Heb je een Macbook waarvan sommige toetsen het niet doen? Dat is je eigen schuld, je hebt vast zitten kruimelen boven je laptop. (Later wel erkend als probleem)

Nee, Apple maakt leuk spul maar het blijft wel een commercieel bedrijf uiteraard.
Is Apple echt zo makkelijk of lijkt dat maar zo?
26 maart 2022 - 00:17    reactie #5
geplaatst door: Vigotje
Ja ik dacht ook al van ik geloof er niks van maar daardoor begon ik toch te twijfelen of het misschien verstandig is om toch even apple te raadplegen. Ik heb mijn scherm per ongeluk beschadigd (3 micro krasjes). Je ziet ze niet bij gewoon normaal licht van mijn bureaulamp of als de mac aan staat gelukkig maar ik baal er gewoon van want ik ben zo voorzichtig en zuinig op mijn spullen en dan nog gebeurd iets wat je juist heel erg wilde voorkomen :sad:
Is Apple echt zo makkelijk of lijkt dat maar zo?
26 maart 2022 - 00:24    reactie #6
geplaatst door: okkehel
Ik ben geen Apple-adept maar ik heb redelijke goede ervaringen met het inroepen van garantie. Voorbeeld: na de terugroep ivm de coating dit van beeldschermen losliet had ik een dode pixel. De mbp zelf was buiten garantie maar het scherm was nieuw (ivm de terugroep). Toch is ook het scherm met de dode pixel gratis vervangen na een gesprek met iemand van Apple. Want dat helpt wel: direct bij Apple kopen ipv bij Amac of Coolblue. Die mogen zelf niet beslissen over wel of geen garantie maar moeten dat altijd voorleggen. Dan praat je dus via iemand anders met Apple en dat is altijd lastiger.
Is Apple echt zo makkelijk of lijkt dat maar zo?
26 maart 2022 - 00:33    reactie #7
geplaatst door: Vigotje
Ja ik zat ook te twijfelen of ik bij apple zelf zou kopen of bij een mac of coolblue maar het nadeel bij apple was weer, naar mijn idee, dat die winkels niet bepaald om de hoek zijn voor mij voor als er iets mee is.

Maar zo'n AASP of Premium reseller moet dus altijd overleggen met Apple en mag daarin geen eigen beleid voeren? Moeten die dan ten alle tijden minimaal dezelfde service bieden als Apple zoals bijvoorbeeld een verzenddoos sturen als je iets op wilt sturen ter reparatie? (Ik heb gelezen dat Apple dat zou doen en dat leek me nou echt top).
Is Apple echt zo makkelijk of lijkt dat maar zo?
26 maart 2022 - 08:38    reactie #8
geplaatst door: Sypie
, dat die winkels niet bepaald om de hoek zijn voor mij voor als er iets mee is.
Wat denk je van Apple.com? Daar krijg je dezelfde producten als in de Apple Store maar dan van de pakketbezorger. Garantie werkt daar net zo goed als in de winkel.

Verder heeft Macfreak.nl ook een voordelige shop met goede garantievoorwaarden, en ook niet minder belangrijk, een heel goede prijs.
Is Apple echt zo makkelijk of lijkt dat maar zo?
26 maart 2022 - 09:02    reactie #9
geplaatst door: orange
...daardoor begon ik toch te twijfelen of het misschien verstandig is om toch even apple te raadplegen. Ik heb mijn scherm per ongeluk beschadigd (3 micro krasjes)...
Ja, daar gaat Apple uiteraard niets mee doen. Garantie of niet.

Krasjes zijn niet iets wat zich opeens spontaan voordoet omdat je Apple spullen niet in orde zouden zijn.

Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
Is Apple echt zo makkelijk of lijkt dat maar zo?
26 maart 2022 - 09:19    reactie #10
geplaatst door: jaco123
Klinkt meer als iets voor je inboedelverzekering?
(beetje afhankelijk of je daar een all-risk-optie tegen beschadigingen door je eigen toedoen hebt meeverzekerd)
Is Apple echt zo makkelijk of lijkt dat maar zo?
26 maart 2022 - 09:30    reactie #11
geplaatst door: boiing
3 micro krasjes. [...] Je ziet ze niet bij gewoon normaal licht van mijn bureaulamp of als de mac aan staat gelukkig maar ik baal er gewoon van ...
Ik snap dat gevoel, zou ik ook hebben. Ook wel eens iets soortgelijks meegemaakt (nieuwe laptop laten vallen op dag 2, amper zichtbaar ieniemini deukje). Mijn advies: als je het (vrijwel) niet ziet ben je het over een maand vergeten. Niet meer over nadenken :wink:.
Is Apple echt zo makkelijk of lijkt dat maar zo?
26 maart 2022 - 09:32    reactie #12
geplaatst door: GeorgeM
Ik heb mijn scherm per ongeluk beschadigd (3 micro krasjes). Je ziet ze niet bij gewoon normaal licht van mijn bureaulamp of als de mac aan staat gelukkig
Dan heb je gelukkig ook geen probleem… ;)
Is Apple echt zo makkelijk of lijkt dat maar zo?
26 maart 2022 - 09:35    reactie #13
geplaatst door: Flix
Klinkt meer als iets voor je inboedelverzekering?
En jij denkt dat een inboedelverzekering '3 bijna onzichtbare micro-krasjes' gaat vergoeden?
Ze zijn niet gek, en dat is maar goed ook.

Ze zullen nog eerder de 'krassen op je ziel' vergoeden... :happy:
Is Apple echt zo makkelijk of lijkt dat maar zo?
26 maart 2022 - 09:48    reactie #14
geplaatst door: jaco123
Natuurlijk zijn ze niet gek bij de inboedelverzekering en de verzekering zou ook wel erg duur worden als ze daar in mee gaan, maar áls je het ergens zou kunnen proberen dan is het eerder bij de inboedelverzekering dan bij de Apple-garantie.
Is Apple echt zo makkelijk of lijkt dat maar zo?
26 maart 2022 - 10:02    reactie #15
geplaatst door: Vigotje
Ik ga het ook niet opgeven bij de verzekering hoor, die zien me aankomen. Heb bij de mac wel i.p.v. apple care een zekerheidspakket afgesloten van 5 jaar bij coolblue. Maar ook daar valt het onder cosmetische schade die niet vergoed wordt.

Maar zoals ik al zei ik vond het gewoon apart dat mensen zo snel zeggen dat je terug moet voor een nieuwe of gratis reparatie voor zoiets. Tenzij ze natuurlijk gratis een scherm vervangen wegens fabricage fout en het scherm dan weer een dode pixel had. Bij mijn beide vorige macs had ik ook een dode pixel en nu een keer niet maar krijg ik dit door mn eigen schuld.
Is Apple echt zo makkelijk of lijkt dat maar zo?
26 maart 2022 - 10:12    reactie #16
geplaatst door: Flix
Mensen zeggen wel meer 'wat'. Twitter e.d. staan vol met dat 'wat'.
Is Apple echt zo makkelijk of lijkt dat maar zo?
26 maart 2022 - 13:51    reactie #17
geplaatst door: Alvinus
Ik ben geen Apple-adept maar ik heb redelijke goede ervaringen met het inroepen van garantie. Voorbeeld: na de terugroep ivm de coating dit van beeldschermen losliet had ik een dode pixel. De mbp zelf was buiten garantie maar het scherm was nieuw (ivm de terugroep). Toch is ook het scherm met de dode pixel gratis vervangen na een gesprek met iemand van Apple. Want dat helpt wel: direct bij Apple kopen ipv bij Amac of Coolblue. Die mogen zelf niet beslissen over wel of geen garantie maar moeten dat altijd voorleggen. Dan praat je dus via iemand anders met Apple en dat is altijd lastiger.

Ik had eens een dingetje met een keukenboer, die argumenteerde dat de fabrieksgarantie zo-en-zo ver ging en dat ze niks voor me konden betekenen. De Consumentenbond legde mij uit: je hebt geen koopovereenkomst met de fabrikant gesloten maar met de keukenboer. Dus díe moet zich aan de Europese wetgeving inzake garantie houden.

Dus die Amac of Coolblue moet niet zeuren over Apple, maar zélf garantie bieden waar dat wettelijk vereist is.
Is Apple echt zo makkelijk of lijkt dat maar zo?
26 maart 2022 - 14:09    reactie #18
geplaatst door: okkehel
@Alvinus: u hebt volkomen gelijk, maar de praktijk is weerbarstig. Wil je gedoe omzeilen, koop rechtstreeks bij Apple, zeker bij de duurdere artikelen. Door de prijsbinding zit vrijwel nooit een verschil in prijs tussen de Amac's e.d. en Apple.
Is Apple echt zo makkelijk of lijkt dat maar zo?
26 maart 2022 - 19:09    reactie #19
geplaatst door: pjottervmr
knip
Wil je gedoe omzeilen, koop rechtstreeks bij Apple, zeker bij de duurdere artikelen.
knip
Wil je geen gedoe koop dan juist niet bij Apple..... Consumenten garantie is 100% beter geregeld bij een verkopende partij. Je hebt dan namelijk eerst die garantie als eerste koper en als die niets doen kun je terug vallen op de fabriek garantie. Dit verhaal is de laatste 10-15 jaar geregeld voor bij gekomen en geloof me je bet 100% beter af via een winkel niet rechtstreeks bij Apple. Die zullen in eerste instantie alleen werken met de standaard garantie en zodra je dus de verlengde consumenten garantie wilt claimen moet je maar zien wie je voor de rechter moet sleuren. Apple of BBC... Ik weet wel bij wie ik meer kans heb....
Is Apple echt zo makkelijk of lijkt dat maar zo?
26 maart 2022 - 19:12    reactie #20
geplaatst door: pjottervmr
knip
 Bij mijn beide vorige macs had ik ook een dode pixel en nu een keer niet maar krijg ik dit door mn eigen schuld.
Algemeen is 1 dode pixel geen reden voor een claim helaas boven de 3 stuks wordt als een fabriek fout gezien. Wel is Apple in dat geval coulanter en zal dit soms (geen 100% zekerheid) repareren.
Is Apple echt zo makkelijk of lijkt dat maar zo?
26 maart 2022 - 19:18    reactie #21
geplaatst door: boiing
Algemeen is 1 dode pixel geen reden voor een claim helaas boven de 3 stuks wordt als een fabriek fout gezien.
Reden genoeg om online te kopen en niet in een winkel. Bij wie moet je zelf weten. Dan kun je op je gemak bekijken of echt álles perfect is en zo niet stuur je het retour, al is er maar 1 pixel halfdood. Het dilemma is alleen dat ik daar bij grote webwinkels minder moeite mee heb dan bij de kleinere ondernemers.

Overigens: iedereen weet het toch inmiddels? De Macfreak shop geeft korting én 3 jaar garantie, hoe fijn is dat :wink:.
Is Apple echt zo makkelijk of lijkt dat maar zo?
26 maart 2022 - 19:49    reactie #22
geplaatst door: pjottervmr
knip
Overigens: iedereen weet het toch inmiddels? De Macfreak shop geeft korting én 3 jaar garantie, hoe fijn is dat :wink:.
Gaat om de garantie na die 3 jaar.....
Is Apple echt zo makkelijk of lijkt dat maar zo?
26 maart 2022 - 19:50    reactie #23
geplaatst door: pjottervmr
Reden genoeg om online te kopen en niet in een winkel. Bij wie moet je zelf weten. Dan kun je op je gemak bekijken of echt álles perfect is en zo niet stuur je het retour,
knip
Is alleen lullig als die dode pixel na 15 dagen komt :-)
Is Apple echt zo makkelijk of lijkt dat maar zo?
26 maart 2022 - 20:02    reactie #24
geplaatst door: nnsa
Gaat om de garantie na die 3 jaar.....
Garantie is een plicht/recht. Na de garantie is er sprake van coulance en dat is geen plicht van de leverancier, maar een gunst. Daar tussen zit nog wat gesteggel hoelang iets heel moet blijven en wie zijn schuld het is dat het stuk is gegaan…

Ik heb liever een bonafide leverancier.