Goed, mogelijk was het niet slim om enkel naar het jaarverslag te verwijzen zonder verdere toelichting. Een paar zaken die uit het verslag naar voren komen:
[22] Legal structure
Name of significant subsidiaries - Country - Percentage ownership
KPN B .V. - The Netherlands - 100%
iBasis Inc. - The Netherlands - 100%
KPN Consulting B.V. - US - 100%
KPN EuroRings B.V. - The Netherlands - 100%
KPN Finance B.V. - The Netherlands - 100%
Reggefiber Group B.V. - The Netherlands - 100%
Telfort Zakelijk B.V. - The Netherlands - 100%
XS4ALL Internet B.V. - The Netherlands - 100%
KPN Mobile N.V.: - The Netherlands - 100%
KPN Mobile International B.V. - The Netherlands - 100%
Getronic s B .V. : - The Netherlands - 100%
Getronics Finance Holdings B.V. - The Netherlands - 100%
Telefónica Deutschland Holding AG - Germany - 8.6%
Lawful intercept
We respect our customers’ right to privacy. At the same time, we are legally obliged to disclose certain information, initially obtained by intercept, to national investigation agencies. Our infrastructure must facilitate this and we must cooperate with law enforcement agencies as specified in the Telecommunications Act.
We treat this obligation seriously. A liaison office is available 24/7 to facilitate interaction with law enforcement for all KPN brands. We assess incoming warrants and carry out various checks to filter out any uncertainties. If we discover any discrepancies, we reject the warrant, inform the agency involved and follow the relevant procedures. In 2017, a mismatch was found in 1.4% of the warrants received. Of the interception orders 99.5% concerned telephone numbers, 0.1% related to email addresses and in 0.4% of the cases we were ordered to intercept IP addresses.
>> Dat is dus niet de verdienste van XS4ALL, maar van een KPN die - naar eigen zeggen - de privacy toch redelijk probeert te beschermen ... Wat daar van waar is, is natuurlijk een tweede. Maar staat hier (even) niet ter discussie.
Consumer
We are committed to offering KPN’s retail customers a broad range of services in the areas of communication, information, entertainment and commercial services through single-play and
multi play offerings. The services we offer across our different brands include fixed and mobile internet, TV and telephony.
>> Hier heeft KPN het weer over het ontsluiten van haar diensten via "verschillende merken"
Business
KPN offers its business customers (small, medium and large enterprises) a complete portfolio of services from different brands - from fixed and mobile telephony and internet to a range of end-to-end solutions in infrastructure, workspace management, cloud, security, data network and data center services.
>> Ook hier heeft KPN het weer over het ontsluiten van haar diensten via "verschillende merken" ...
--
Het nodige is gezegd, maar ik zie niet wat er moeilijk is te begrijpen aan het feit dat KPN zelf spreekt van "Merken" en het merk "XS4ALL" als zodanig ook is geregistreerd in het register van "Benelux Office for Intellectual Property" (BOIP)
https://euipo.europa.eu/eSearch/#details/trademarks/000326124Daar vindt je dat KPN de eigenaar is van dit MERK. En eigenlijk kun je het ook zien als een compliment voor KPN. Immers, kennelijk hebben velen sinds 2000 gebruik gemaakt van de diensten van KPN MERK en was men dik tevreden.
Nu KPN het MERK met pensioen wil sturen en wil consolideren is het opeens "moord en brand" dat men schreeuwt. Zoals eerder aangegeven kun je het ook positief zien: KPN heeft zijn woord redelijk gehouden en het oude XS4ALL team een redelijke vorm van vrijheid gegund. Maar het was een uitzonderingspositie. Die heeft bijna 20 jaar standgehouden. Da's best veel tijd.
Als men een "XS4ALL 2.0" (Virtual Provider) wilt opstarten: prima idee! Alleen vraag ik me af of dat zinnig is anno 2019.
Waar ik van baal is dat het ter discussie stellen van "gevestigde zaken (en orde)" steeds meer beperkt blijft tot Social Media Likes, Online Polls en acties en er eigenlijk helemaal geen echte actie wordt gevoerd (op de gele hestjes na afgelopen tijd).
Ben in eens wezen buurten bij de oosterburen en hun "Chaos Computer Club" en ook daar heb ik het idee dat het allemaal wat "gematigder van toon" is geworden. Kennelijk krijgt het volk genoeg brood en spelen ... Morren doen we allemaal, maar uiteindelijk is er weinig "vuur" om actief actie te ondernemen.
Natuurlijk is er een kern die actief is, maar "Privacy", "Burgerrechten" lijkt voor veel mensen ofwel irrelevant ofwel ze snappen er te weinig van dan wel vindt men het niet zo belangrijk.
En eerlijk is eerlijk: ik zie het in mijn dagelijkse leven om me heen. In bepaalde landen krijg je korting op je mobiele telefoonabonnement als je je laat opnemen op een marketingregister. Wat denk je dat de meeste mensen doen? Vrijwillig tekenen voor het delen van hun persoonlijke gegevens.
En zo zijn er tal van voorbeelden. Volgens mij zou het verfrissend zijn als het oude gedachtegoed nieuw leven in geblazen zou worden, maar dan doel ik meer op een ideële organisatie ... Maar ... Hebben we dan geen Bits Of Freedom meer in Nederland?