Streaming problemen Apple TV
geplaatst: 14 juli 2019 - 12:32
Sinds vorig jaar heb ik een (ouder model) Apple TV in mijn bezit. In het begin liep deze als een zonnetje, maar na een paar maanden begon hij steeds meer problemen te krijgen met streamen. In het begin betekende dit af en toe een slechtere beeldkwaliteit, maar dit liep in de loop der weken alleen maar op. Uiteindelijk speelde elke app nog maar een paar seconden af waarna het streamen alweer vast liep. Alles terug gezet naar fabrieksinstellingen, alle apps er opnieuw opgezet en daarna leek het probleem opgelost te zijn. Tot hetzelfde verhaal na ongeveer twee maanden weer opnieuw begon.

Mijn vriend meende aanvankelijk dat mijn internet niet snel genoeg zou zijn, dus hebben we ook andere Wifi signalen uitgeprobeerd. Ook daar hadden we hetzelfde probleem. Alle andere apparaten die gebruik maken van mijn Wifi hebben overigens geen streaming problemen. Met mijn Macbook kan ik zonder problemen Netflixen, zelfs wanneer ik verder van de router zit dan mijn Apple TV. Met een ethernetkabel funktionieert alles prima, maar die kan (wil) ik niet dwars door de woning hebben liggen.

Daarna is ons ook opgevallen dat de Apple TV regelmatig momenten heeft dat hij gedurdende meerdere minuten geen WiFi signaal opvangt. Niet van mijn router, maar ook niet één van de 20 andere signalen die hier in de lucht zitten. Na dit bij Apple gemeld te hebben, hebben ze mijn Apple TV vervangen.

Dit was ongeveer twee maanden geleden. En sinds gisteren beginnen dezelfde problemen nu ook weer op de nieuwe Apple TV... Ik word er een beetje moedeloos van.

Heeft iemand hier eerder van gehoord en weet wat de oorzaak hiervan kan zijn? Ik heb mij suf gegoogled, maar dit probleem ben ik nog nergens anders tegen gekomen.
geplaatst door: Snicholls
antw: Streaming problemen Apple TV
reactie #1 geplaatst: 14 juli 2019 - 12:38
klinkt als: onvoldoende Wifi-signaal op de plaats waar de Apple TV staat.
geplaatst door: fred44nl
 MacBook Pro (2017) - 13" - i5 - 256 GB SSD - 2x USB-C - 10.13.3
antw: Streaming problemen Apple TV
reactie #2 geplaatst: 14 juli 2019 - 12:41
klinkt als: onvoldoende Wifi-signaal op de plaats waar de Apple TV staat.

Volgens de instellingen op de AppleTV is de signaalsterkte altijd 5 bolletjes. De router staat 4 meter bij de Apple TV vandaan. Zelfs pal naast de router blijft het probleem bestaan.

Het is ook niet dat het signaal "af en toe eens slecht" of "altijd slecht is".
Het is een cyclus van: funktioneert goed -> wordt wat langzamer -> slecht signaal -> laadt niks meer

Dan stel ik alles weer terug naar fabrieksinstellingen, funktioneert het twee maanden super en begint de cyclus weer.
Laatst bewerkt op: 14 juli 2019 - 13:00 door Snicholls
geplaatst door: Snicholls
antw: Streaming problemen Apple TV
reactie #3 geplaatst: 14 juli 2019 - 13:13
niet alle Wifi-apparatuur kan goed met elkaar overweg.
als het ná een reset enige tijd goed gaat, dan kun je overwegen om de Apple-TV na een week handmatig opnieuw op te starten.
wellicht is dat dan al voldoende.
maar er gaat niks boven een utp-kabel :)
geplaatst door: fred44nl
 MacBook Pro (2017) - 13" - i5 - 256 GB SSD - 2x USB-C - 10.13.3
antw: Streaming problemen Apple TV
reactie #4 geplaatst: 14 juli 2019 - 13:16

als het ná een reset enige tijd goed gaat, dan kun je overwegen om de Apple-TV na een week handmatig opnieuw op te starten.


Dat doen we ook al regelmatig

Net weer teruggezet naar fabrieksinstellingen, en alles lijkt weer te funktioneren. Althans, voor de komende twee maanden  :boring:
geplaatst door: Snicholls
antw: Streaming problemen Apple TV
reactie #5 geplaatst: 14 juli 2019 - 14:03
Maar je negeert de beste opmerking: waarom leg je geen netwerk ("UTP")-kabel tussen de router en de AppleTV als die afstand maar 4 meter is? Dan ben je waarschijnlijk van alle problemen verlost.

En "4 bolltetjes/streepjes ontvangst" zegt niets: als je buurman met een illegale router jou wegdrukt in jouw eigen huis op jouw eigen kanaal, krijg je precies de verschijnselen die jij nu hebt: onvoorspelbaar en niet op te lossen.

Daar kom je achter door een wifiscan te doen op de plek van de AppleTV en te kijken op welk kanaal jouw router staat en wat nog meer op dat kanaal zit. Hoe je die scan doet staat in dit forum in de actieve topics, compleet met de juiste apps.

Maar zoals gezegd: ik ging voor de netwerkkabel (als de AppleTV een Ethernetaansluiting heeft, ik meen van wel).
geplaatst door: Heintje
antw: Streaming problemen Apple TV
reactie #6 geplaatst: 14 juli 2019 - 14:15
Met een ethernetkabel funktionieert alles prima, maar die kan (wil) ik niet dwars door de woning hebben liggen.

Als je geen netwerkkabel wilt trekken kun je ook voor circa €40 een powerline startersetje overwegen. Dan heb je geen wifi problemen meer.
geplaatst door: puk1980
Et soudain surgit face au vent, le vrai héros de tous les temps.
antw: Streaming problemen Apple TV
reactie #7 geplaatst: 14 juli 2019 - 14:20
Als je geen netwerkkabel wilt trekken kun je ook voor circa €40 een powerline startersetje overwegen. Dan heb je geen wifi problemen meer.

Dat is een Wifi Repeater? Toch, hebben we ook een poosje geprobeerd. Hielp niet.
geplaatst door: Snicholls
antw: Streaming problemen Apple TV
reactie #8 geplaatst: 14 juli 2019 - 14:23
Maar je negeert de beste opmerking: waarom leg je geen netwerk ("UTP")-kabel tussen de router en de AppleTV als die afstand maar 4 meter is? Dan ben je waarschijnlijk van alle problemen verlost.

Daar is de snit van de woning niet naar. Hemelsbreed is het 4 meter. Wanneer ik een kabel trek, moet ik hem om 2 tot 3 deurposten heen wegwerken.

Bovendien is het idee van de hele aanschaf van de Apple TV geweest dat ik alles draadloos kan kijken. Dan ga ik liever weer met een kabeltje tussen Macbook en TV klooien, dan dat ik een UTP kabel neerleg.
geplaatst door: Snicholls
antw: Streaming problemen Apple TV
reactie #9 geplaatst: 14 juli 2019 - 14:26


En "4 bolltetjes/streepjes ontvangst" zegt niets: als je buurman met een illegale router jou wegdrukt in jouw eigen huis op jouw eigen kanaal, krijg je precies de verschijnselen die jij nu hebt: onvoorspelbaar en niet op te lossen.

Ik heb nog overwogen om mijn router zelf op een kanaal in te stellen. Nu wordt deze automatisch toegewezen en krijg ik altijd een kanaal waar nog 10+ andere buren op zitten, terwijl andere kanalen leeg zijn. Maar dat zou dan ook niet helpen dus?
geplaatst door: Snicholls
antw: Streaming problemen Apple TV
reactie #10 geplaatst: 14 juli 2019 - 14:26
Dat is een Wifi Repeater? Toch, hebben we ook een poosje geprobeerd. Hielp niet.

Nee, dat is GEEN wifi repeater. Het internetsignaal wordt via je electriciteitsnetwerk verstuurd, niet via wifi.
geplaatst door: puk1980
Et soudain surgit face au vent, le vrai héros de tous les temps.
antw: Streaming problemen Apple TV
reactie #11 geplaatst: 14 juli 2019 - 14:28
Nee, dat is GEEN wifi repeater. Het internetsignaal wordt via je electriciteitsnetwerk verstuurd, niet via wifi.

Dat hebben we nog niet geprobeerd, dat ga ik dan nog eens proberen. Dank je wel!
geplaatst door: Snicholls
antw: Streaming problemen Apple TV
reactie #12 geplaatst: 14 juli 2019 - 14:36
Daar is de snit van de woning niet naar. Hemelsbreed is het 4 meter. Wanneer ik een kabel trek, moet ik hem om 2 tot 3 deurposten heen wegwerken.

heb je geen kruipkelder ??
of is het een appartement ??
geplaatst door: fred44nl
 MacBook Pro (2017) - 13" - i5 - 256 GB SSD - 2x USB-C - 10.13.3
antw: Streaming problemen Apple TV
reactie #13 geplaatst: 14 juli 2019 - 14:38
heb je geen kruipkelder ??
of is het een appartement ??

Geen kruipkelder, het is een (huur-)appartement.
De router staat in de hal (open en bloot, niet eens in een meterkast o.i.d.), daar direct tegenover is de deur naar de woonkamer en ca 1 meter naast die deur staat de Apple TV. De deur staat altijd open, dus de AppleTV staat ook niet in een afgesloten ruimte.
Laatst bewerkt op: 14 juli 2019 - 14:43 door Snicholls
geplaatst door: Snicholls
antw: Streaming problemen Apple TV
reactie #14 geplaatst: 14 juli 2019 - 14:48
Ik heb nog overwogen om mijn router zelf op een kanaal in te stellen. Nu wordt deze automatisch toegewezen en krijg ik altijd een kanaal waar nog 10+ andere buren op zitten, terwijl andere kanalen leeg zijn. Maar dat zou dan ook niet helpen dus?

je moet in een drukke omgeving altijd proberen om de meeste rustige of liever vrije kanalen te gebruiken.
geplaatst door: fred44nl
 MacBook Pro (2017) - 13" - i5 - 256 GB SSD - 2x USB-C - 10.13.3
antw: Streaming problemen Apple TV
reactie #15 geplaatst: 14 juli 2019 - 16:08
Wat voor Apple TV is het? 1, 2, 3, of 4? En is de nieuwe een 4K?
Welke apps hebben er last van?
Vanaf waar stream je?

WiFi is raar. Je kunt een sterk signaal hebben, maar toch nauwelijks bandbreedte. Dat kan oa door verstoring door andere WiFi routers. Ik gok dat je er heel veel ziet in je appartement.

Probeer eens een ander kanaal, een andere frequentie (5GHz), of een betere router (als je een oude pre-N hebt).

Succes!
geplaatst door: MacFrankie
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
antw: Streaming problemen Apple TV
reactie #16 geplaatst: 14 juli 2019 - 21:44
Die Powerline adapter is voor jou een goede optie. Bestel die online: het hangt van de kwaliteit en opbouw van je stroomnet af of dat goed werkt bij jou. Als het niet blijkt te werken, kan je het terugsturen. Steek beide adapters altijd rechtstreeks in een muur-stopcontact, nooit in een verlengsnoer of verdeelstekker, dan werken ze niet goed.

Het verschil tussen een wifirepeater en Powerline adapter, is dat een wifi-repeater het wifisignaal opnieuw uitzendt. Daarmee maak je in jouw situatie waarschijnlijk het probleem nog erger.
Bij een Powerline-adapter haal je het volledige netwerksignaal met een kabeltje uit je router en je transporteert dat via de Powerline-adapter over het stroomnet naar de plek waar je AppleTV staat: daar haal je het volledige netwerksignaal weer uit je Powerline adapter en brengt dat met een Ethernetkabeltje naar je AppleTV. 
geplaatst door: Heintje