Broeva, Haro!
Die
twee obelisken herinneren aan het oponthoud aldaar van
Karel VI in 1728.
Die
kutnazi's zouden inderdaad mijn eerste hint zijn geweest. Wrang staaltje Duitse bureaucratie: het werk aan die tunnel mocht maar voor 7½ % aan personeelsuitval leiden, dus wanneer een gevangene in het KZ Loibl dreigde te bezwijken, werd die ijlings naar het hoofdkamp Mauthausen (dat in heel oost-Oostenrijk subkampen had) teruggestuurd, waar hem een wisse dood wachtte.
Nou is men daar al in de 16e eeuw aan een tunnel begonnen, maar pas toen die Moffen in de oorlog behoefte aan snel troepentransport hadden, is er echt werk van gemaakt, al is de tunnel pas in 1963 echt voltooid. Alleen zag Oostenrijk na de oorlog weinig noodzaak om aan haar kant de weg naar de pas te onderhouden "omdat er aan een tunnel wordt gewerkt."
En dat zie je nu nòg op de kaart.
Enfin, in
het boekje waar ik het uit heb, is het met een volgeladen Trabant een spannende beklimming, al had ik verwacht dat jullie vanuit de
auteur zouden gaan zoeken.