Even wat historie en wapenfeiten op een rijtje:
Flash is ooit begonnen als een vectorisch tekenpakket voor het web (het heette toen "Future Splash"). Omdat het niet alleen bij statisch tekenwerk hoefde te blijven (het web is immers geen stilstaand papier), werd het al snel met animatie-features uitgerust. Toen werd het opgekocht door Macromedia en (o.a.) voorzien van script-mogelijkheden. De taal en terminologie kwam voor een deel uit hun ouwe (pixelmatige) Director-software, die dan ook snel aan populariteit verloor. Flash was leuker, hipper, pixel èn vectorisch georiënteerd.
In diezelfde tijd ontstond de strijd over audio- en video-codecs op het web. Terwijl partijen zoals Apple (QuickTime), Windows (Media Player) en Real (Player) met veel technisch gedoe en reclame om de gunst van de broadcasters vochten, brak Flash een lans voor een "geen gedoe" werkwijze.
Daarnaast werd de "Actionscript"-taal steeds verder uitgebreid en zelfs de 'motor' voor hele "Rich Internet Applications" op het web maar ook als stand-alone apps (AIR). Databases werden ook steeds vaker ingezet in combinatie met Flash ("Flex") en met CS5 hoopte Adobe zo ongeveer alle wegen naar Flash te laten leiden. En toen heeft Apple hen rigoreus de pas afgesneden...
Op zich blijven de 'toplagen' van Flash (de Flex-features) en enkele bijzondere animatie-technieken (morphs, masks, etc.) redelijk uniek voor Flash. Daar kan HTML5/CSS3/JS nog niet aan tippen. Maar een heel brede 'onderkant' waar Flash ooit voor werd ingezet, kan inmiddels heus wel vervangen of geconverteerd worden.
Ik kan me voorstellen dat er bij Adobe heel wat vergaderd is vanaf het moment dat Jobs fijntjes zei dat er geen "tussenlagen" meer getolereerd werden in iOS 4 (daarmee niet alleen duidend op Flash, maar ook op enkele andere frameworks voor o.a. 3D en spellen). Apple vond Flash bovendien niet veilig genoeg, niet echt energie-zuinig en veel bestaande Flash-content was niet geschikt voor touch-interfaces (vanwege o.a. roll-overs die niet werken op het scherm van een smartphone of tablet). Apple kreeg uiteindelijk op al die punten gelijk. Adobe heeft haar koers in één jaar tijd 180 graden verlegd en bouwt nu steeds meer op HTML5/CSS3/JS-technieken.
Maar Adobe dankt Flash als ontwikkel-omgeving allerminst af. Je zou dus moeten zeggen dat het ".swf" bestand zijn langste tijd gehad heeft - maar Flash als programma nog lang niet ! Dankzij updates en conversies doet Flash nog/weer vrolijk mee voor iPhones en iPads. Het moet echter wel door de toevoeging "Pro" duidelijk zijn, dat het geen tool meer is voor de beginnende gebruiker. Vandaar dat er allerlei 'vriendelijkere' Adobe-tools voor animatie verschenen/verschijnen, zoals Flash Catalyst, de animatie-mogelijkheden in InDesign en nu dan ook het nieuwe Edge.