Apple bestaat binnenkort 50 jaar
12 maart 2026 - 17:49   
geplaatst door: Night (Moderator)
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/Apple-50-Years-logo.jpg
Apple bestaat binnenkort 50 jaar
Apple viert binnenkort groot feest. Het bedrijf werd namelijk opgericht op 1 april 1976, en bestaat dus op 1 april 2026 een respectabele halve eeuw. In die tijd heeft Apple het grote publiek heel erg veel zaken gebracht, die we vandaag de dag eigenlijk als vanzelfsprekend beschouwen.

Denk aan een PC met grafische gebruikersinterface en internet, een telefoon met touch-screen en de mogelijkheid om je muziekcollectie altijd op zak te hebben.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.Apple-50-Years-of-Thinking-Different.jpg
Apple bestaat binnenkort 50 jaar


“Hoewel Apple bekend staat om zijn vooruitstrevende visie, biedt deze mijlpaal een bijzonder moment om stil te staan bij de reis die het bedrijf hier heeft gebracht, om de mensen en gemeenschappen te eren die samen met ons anders hebben gedacht, en om de blijvende waarden te eren die ons werk blijven sturen”, aldus Apple in een persbericht. “De viering zal een erkenning zijn voor de ‘creativiteit, innovatie en impact die mensen over de hele wereld mogelijk hebben gemaakt met Apple-technologie’.”.

Think Different

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/apple-watch-1998-think-different.jpg
Apple bestaat binnenkort 50 jaar


“Anders denken heeft altijd centraal gestaan bij Apple”, aldus Tim Cook, de grote baas van Apple. “Het heeft ons gedreven om producten te maken waarmee mensen zich kunnen uiten, contact kunnen maken en iets moois kunnen creëren. Nu we ons 50-jarig jubileum vieren, zijn we iedereen die deel heeft uitgemaakt van deze reis en die ons blijft inspireren voor de toekomst enorm dankbaar.”

Cook deelde ook een brief met de titel “50 Years of Thinking Different” (50 jaar anders denken).

In de brief gaat hij in op het aanstaande 50-jarig jubileum en zegt hij onder andere dat “de wereld vooruit wordt geholpen door mensen die anders denken”. Voor de enkeling die het niet weet: “Think Different” was dé wereldbekende reclameslogan die Apple van eind jaren negentig tot begin 2000 gebruikte.

“Bij Apple zijn we meer gericht op het bouwen aan morgen dan op het terugkijken naar gisteren”, aldus Cook in de brief. “Maar we konden deze mijlpaal niet voorbij laten gaan zonder de miljoenen mensen te bedanken die Apple hebben gemaakt tot wat het nu is.”

Hij sluit zijn brief af met de alom bekende strofe:

So here’s to the crazy ones.
The misfits.
The rebels.
The troublemakers.
The round pegs in the square holes.
The ones who see things differently.
Here’s to you.


En voor diegenen die actief zijn op de socials: Apple heeft vandaag ook een speciaal nieuw “Hello Apple”-account op Instagram gelanceerd (@helloapple).

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.ThinkDifferent.jpg
Apple bestaat binnenkort 50 jaar


Met dank aan de opmerkzaamheid van MacRumours.
Apple bestaat binnenkort 50 jaar
12 maart 2026 - 18:48    reactie #2
geplaatst door: Night (Moderator)
Tja, ik weet niet hoe het met jou is, maar ik denk er niet elke dag aan 😉 Dus altijd fijn als iemand dat wél doet.
Apple bestaat binnenkort 50 jaar
12 maart 2026 - 18:57    reactie #4
geplaatst door: Ome Kor
@Night, als je dit boek leest, dan weet je er alles van :wink:



https://www.macrumors.com/2026/03/10/apple-the-first-50-years-book-launch/
Apple bestaat binnenkort 50 jaar
12 maart 2026 - 19:31    reactie #6
geplaatst door: eoms
David Pogue - alweer een tijd geleden dat ik naam las.
Apple bestaat binnenkort 50 jaar
13 maart 2026 - 20:34    reactie #7
geplaatst door: boiing
De Grand Central Terminal Apple store in New York werd vandaag gesloten en niemand wist waarom. Het bleek dat er een verrassingsconcert werd voorbereid van Alicia Keys, die daar vanmiddag heeft opgetreden. Tim, Greg, Deirdre en John waren er ook :biggrin:. Publiek dat op dat moment in de stationshal aanwezig was kon gratis meegenieten van de 'kickoff' voor Apple's 50e verjaardag.

apple-grand-central-alicia-keys.jpg Apple bestaat binnenkort 50 jaar


Citaat
Apple quietly invited select YouTubers and members of the media (including MacRumors) to the store location, but kept the performer secret until Alicia Keys took the stage. Preparations for the concert started yesterday, with Apple setting up a stage, audio equipment, and lights, complete with Keys' signature pink piano.

Apple CEO Tim Cook, marketing chief Greg Joswiak, retail head Deirdre O'Brien, and hardware engineering boss John Ternus were at the Grand Central Terminal location for the concert. Members of the public that are in the area are also able to watch the performance. (bron)
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
Apple bestaat binnenkort 50 jaar
14 maart 2026 - 17:04    reactie #9
geplaatst door: puk1980
Je kunt nu je tickets bestellen: https://applemuseum.nl/nl/tickets/
Poeh: ticketprijs is €21,50 (18+ volwassene).

Ter vergelijking: het Musée du Louvre vraagt €22 (EEA visitor).

Ik ga er natuurlijk binnenkort heen als rechtgeaarde MacFreak, maar ik denk dat de doorsnee shopping-mall bezoeker bedankt voor deze prijs.
Apple bestaat binnenkort 50 jaar
14 maart 2026 - 18:10    reactie #10
geplaatst door: orange
Tijdslot en zeer pittige entreeprijs. Ik bedank nog even.
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
Apple bestaat binnenkort 50 jaar
15 maart 2026 - 03:04    reactie #11
geplaatst door: ouwemac
Mij verbaast die toegangsprijs totaal niet.
Het is tenslotte een APPLE gerelateerd initiatief.
Wellicht hebben ze zelfs een dringend advies uit Cupertino ontvangen.  :devil:
Don’t be to cheap boys
Ik ben sprakeloos
Apple bestaat binnenkort 50 jaar
15 maart 2026 - 10:29    reactie #12
geplaatst door: nnsa
Of zou er een substantieel deel van de entreeprijs terugvloeien naar Apple vanwege een subsidie of financiering o.i.d. ?

[waarom is alle communicatie in het engels ?, incl. binnen in het museum]
Ⓒnnsa(i)-2025
Apple bestaat binnenkort 50 jaar
15 maart 2026 - 10:35    reactie #13
geplaatst door: McHenri
De vraag is of Apple nieuws Mac's gaat droppen op 1 april.  :hypocrite:
Leeftijd : Oud genoeg
Huidig Toestel : iMac 27" spacegrey
Apple bestaat binnenkort 50 jaar
15 maart 2026 - 10:39    reactie #14
geplaatst door: puk1980
Je moet niet te lang wachten. Op donderdagochtend is het al Druk!





De vraag is of Apple nieuwe Mac's gaat droppen op 1 april.  :hypocrite:
En het antwoord is: nee.
Apple bestaat binnenkort 50 jaar
15 maart 2026 - 15:49    reactie #15
geplaatst door: iSan
[waarom is alle communicatie in het engels ?, incl. binnen in het museum]

Ik had hun nieuwsbrief terug willen mailen met dezelfde vraag, maar er zat geen algemene emailadres eronder. Ik vind het niet kunnen dat hun hoofdtaal Engels is, terwijl het in Nederland gevestigd is. Ze kunnen het tweetalig aanbieden. Dat is overal zo bij musea. Wedden dat als het ergens in UAE was, dat het dan wel tweetalig was geweest...
Apple bestaat binnenkort 50 jaar
15 maart 2026 - 16:38    reactie #17
geplaatst door: nnsa
https://applemuseum.nl/nl/
Dat klopt, maar als je begint op www.applemuseum.nl kom je op een engelstalige site terecht in nederland. Die taal kan je omzetten in het menu, maar ik had het liever andersom gezien…

IMG_3568.jpeg Apple bestaat binnenkort 50 jaar
Ⓒnnsa(i)-2025
Apple bestaat binnenkort 50 jaar
15 maart 2026 - 16:49    reactie #18
geplaatst door: eoms
Op mijn iPhone SE ziet die website er trouwens niet uit. Van alles beweegt.
Apple bestaat binnenkort 50 jaar
15 maart 2026 - 16:52    reactie #19
geplaatst door: puk1980
Dat klopt, maar als je begint op www.applemuseum.nl kom je op een engelstalige site terecht in nederland. Die taal kan je omzetten in het menu, maar ik had het liever andersom gezien…
Dat komt steeds vaker voor tegenwoordig, ook bv met restaurants.

https://suryarestaurant.nl/

Ik vermoed dat men een inschatting maakt waar het grootste deel van de (website) bezoekers vandaan komt ("doelgroep"), en dat als 'default' (kuch) instelt.
Apple bestaat binnenkort 50 jaar
15 maart 2026 - 17:10    reactie #20
geplaatst door: nnsa
Dat komt steeds vaker voor tegenwoordig, ook bv met restaurants.

https://suryarestaurant.nl/

Ik vermoed dat men een inschatting maakt waar het grootste deel van de (website) bezoekers vandaan komt ("doelgroep"), en dat als 'default' (kuch) instelt.
Voor het restaurant zou Indiaas of Nepalees logischer zijn geweest…  :sneaky2:
Ⓒnnsa(i)-2025
Apple bestaat binnenkort 50 jaar
16 maart 2026 - 00:17    reactie #21
geplaatst door: Peter Villevoye
Hallo allemaal ! :smile: Ik denk dat ik even bijspring.
Ik heb wat citaten bijeen geharkt en geef daar graag even antwoord op.

Citaat
Tijdslot en zeer pittige entreeprijs. Ik bedank nog even.

Ik ga er natuurlijk binnenkort heen als rechtgeaarde MacFreak, maar ik denk dat de doorsnee shopping-mall bezoeker bedankt voor deze prijs.
Ik denk dat de doorsnee bezoeker/shopper van "The Wall" inderdaad niet zomaar even en-passant dit museum binnenloopt. Maar als MacFreak zul je versteld staan van wat hier in 5 jaar tijd opgezet is, en er volgens mij kun je er makkelijk een hele dag rondkijken en kwijlen. Er is ook een riante catering, dus je kunt tussendoor even uitpuffen en genieten van een stuk apple-taart en een kop apple-thee (of iets anders...) Uitgebreid lunchen of dineren kan ook, in het restaurant ernaast.

Voor veel bezoekers is dit hun doel, de bestemming, een bedevaartsoord...

Citaat
Mij verbaast die toegangsprijs totaal niet.
Het is tenslotte een APPLE gerelateerd initiatief.
Wellicht hebben ze zelfs een dringend advies uit Cupertino ontvangen.

Of zou er een substantieel deel van de entreeprijs terugvloeien naar Apple vanwege een subsidie of financiering o.i.d. ?
Apple heeft organisatorisch, laat staan zakelijk, niets met dit Apple Museum te maken. Het Apple Museum Nederland is een private, non-profit organisatie, met als rechtsvorm een stichting (met ANBI-status) en een culturele en educatieve doelstelling.

Dat gezegd hebbende, kan ik wèl melden dat er veel (oud) Apple-medewerkers uit binnen- en buitenland graag hun persoonlijke en vrijwillige medewerking aan dit initiatief verlenen.

Citaat
Waarom is alle communicatie in het engels, incl. binnen in het museum ?
Omdat dit museum een internationale allure heeft !
Dit is wereldwijd een uniek initiatief en als Nederlanders boffen we gewoon dat dit museum zowaar in ons kikkerlandje staat. Op de socials krijgt het ook al veel aandacht, en onder ons gezegd getalsmatig van meer volgers uit andere landen dan Nederland...
Niettemin zullen Nederlanders verhoudingsgewijs een grote groep zijn.

En wees gerust, in het museum zijn alle begeleidende teksten in Engels èn Nederlands uitgevoerd. De audio-tour zal t.z.t. naast Engels en Nederlands ook meer talen bevatten. Ik denk dat de website (die ook vers in de lucht is) misschien wat beter op de aannemelijke herkomst van IP-adressen zou mogen inspelen.

Citaat
Je moet niet te lang wachten. Op donderdagochtend is het al Druk!
Haha ! :biggrin: Nou, het is bepaald geen 'pop-up' museum dat na een maand weer weggaat of zo. Dus neem de tijd, sterker nog: als insider kan ik je melden dat tijdens de eerste dagen/weken natuurlijk niet alles 100% perfect en soepel zal lopen. Alles is immers totaal nieuw. Er zullen zich in die eerste periode vast wel wat technische oneffenheden en verrassende ontwikkelingen voordoen, in het hele bezoekers-traject van website tot toilet...

Kun je je nieuwsgierigheid niet bedwingen ?
Kom dan zo snel mogelijk. Want zelfs toen ik 3 maanden geleden het museum voor het eerst en nog in aanbouw mocht zien, zou ik er al grif twee tientjes voor over hebben gehad. Ik sloeg steil achterover van de immens mooie collectie, het weergaloze design en een 'goed gevoel' sfeer...

Er is echter één manier waarop je nog vóór de opening gratis een sneak-peek kan krijgen: als je je bij mij meldt als mogelijk geïnteresseerde vrijwilliger...  :wink:

Studea – Advies, training en begeleiding in DTP, print,
digitale media, web- en app-design, UX/UI, 3D & VR.
En... gids en vrijwilligerscoach bij het Apple Museum !
Apple bestaat binnenkort 50 jaar
16 maart 2026 - 08:26    reactie #22
geplaatst door: boiing
Ik waardeer de wervende teksten Peter :smile:, en ik kom zeker een keer langs. Maar €21,50 is toch echt geen prijs die in verhouding ligt.. Ik zou die cijfers omdraaien.

https://www.kortingscode.nl/museumweek-waar-welke-prijs

Citaat
De gemiddelde entreeprijs voor Nederlandse musea bedraagt €8,30

… ook het van Gogh (€18), Nemo (€16,50) en het Scheepvaartmuseum (€16) zijn aan de dure kant, maar daar krijg je ook wel het e.e.a. voor terug.
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
Apple bestaat binnenkort 50 jaar
16 maart 2026 - 09:12    reactie #23
geplaatst door: orange
En daar kun je de kanttekening bij plaatsen dat al die duurdere musea in Amsterdam zijn. Rijksmuseum kost 25 en H'ART (voormalig Hermitage) 22,50.

Maar buiten de hoofdstad liggen de prijzen toch over het algemeen wel (een stuk) lager. En dan is € 21,50 voor een computermuseum in één van de minst aantrekkelijke hoeken van Utrecht (hoe mooi ook ingericht) wel zeer stevig aan de prijs.
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
Apple bestaat binnenkort 50 jaar
16 maart 2026 - 09:43    reactie #24
geplaatst door: ouwemac
Citaat
Apple heeft organisatorisch, laat staan zakelijk, niets met dit Apple Museum te maken.
Dat zeg ik ook niet.
Ik zeg: het is Apple GERELATEERD  :devil:
Zoals in het is aan Apple gewijd en Apple is niet goedkoop en dit museum dus ook niet.
Ik ben sprakeloos