Hallo allemaal ! 
Ik denk dat ik even bijspring.
Ik heb wat citaten bijeen geharkt en geef daar graag even antwoord op.
Tijdslot en zeer pittige entreeprijs. Ik bedank nog even.
Ik ga er natuurlijk binnenkort heen als rechtgeaarde MacFreak, maar ik denk dat de doorsnee shopping-mall bezoeker bedankt voor deze prijs.
Ik denk dat de doorsnee bezoeker/shopper van
"The Wall" inderdaad niet zomaar even en-passant dit museum binnenloopt. Maar als
MacFreak zul je versteld staan van wat hier in 5 jaar tijd opgezet is, en er volgens mij kun je er makkelijk
een hele dag rondkijken en kwijlen. Er is ook een riante catering, dus je kunt tussendoor even uitpuffen en genieten van een stuk apple-taart en een kop apple-thee (of iets anders...) Uitgebreid lunchen of dineren kan ook, in het restaurant ernaast.
Voor veel bezoekers is dit hun doel, de bestemming, een bedevaartsoord...
Mij verbaast die toegangsprijs totaal niet.
Het is tenslotte een APPLE gerelateerd initiatief.
Wellicht hebben ze zelfs een dringend advies uit Cupertino ontvangen.
Of zou er een substantieel deel van de entreeprijs terugvloeien naar Apple vanwege een subsidie of financiering o.i.d. ?
Apple heeft organisatorisch, laat staan zakelijk,
niets met dit
Apple Museum te maken. Het
Apple Museum Nederland is een private, non-profit organisatie, met als rechtsvorm een stichting (met ANBI-status) en een culturele en educatieve doelstelling.
Dat gezegd hebbende, kan ik wèl melden dat er veel (oud) Apple-medewerkers uit binnen- en buitenland graag hun persoonlijke en vrijwillige medewerking aan dit initiatief verlenen.
Waarom is alle communicatie in het engels, incl. binnen in het museum ?
Omdat dit museum een
internationale allure heeft !
Dit is wereldwijd een uniek initiatief en als Nederlanders boffen we gewoon dat dit museum zowaar in ons kikkerlandje staat. Op de socials krijgt het ook al veel aandacht, en onder ons gezegd getalsmatig van meer volgers uit andere landen dan Nederland...
Niettemin zullen Nederlanders verhoudingsgewijs een grote groep zijn.
En wees gerust, in het museum zijn alle begeleidende teksten in Engels èn Nederlands uitgevoerd. De audio-tour zal t.z.t. naast Engels en Nederlands ook meer talen bevatten. Ik denk dat de website (die ook vers in de lucht is) misschien wat beter op de aannemelijke herkomst van IP-adressen zou mogen inspelen.
Je moet niet te lang wachten. Op donderdagochtend is het al Druk!
Haha ! 
Nou, het is bepaald geen 'pop-up' museum dat na een maand weer weggaat of zo. Dus neem de tijd, sterker nog: als insider kan ik je melden dat tijdens de eerste dagen/weken natuurlijk niet alles 100% perfect en soepel zal lopen. Alles is immers totaal nieuw. Er zullen zich in die eerste periode vast wel wat technische oneffenheden en verrassende ontwikkelingen voordoen, in het hele bezoekers-traject van website tot toilet...
Kun je je nieuwsgierigheid niet bedwingen ?Kom dan zo snel mogelijk. Want zelfs toen ik 3 maanden geleden het museum voor het eerst en nog in aanbouw mocht zien, zou ik er al grif twee tientjes voor over hebben gehad. Ik sloeg steil achterover van de immens mooie collectie, het weergaloze design en een 'goed gevoel' sfeer...
Er is echter één manier waarop je nog vóór de opening gratis een sneak-peek kan krijgen: als je je bij mij meldt als mogelijk geïnteresseerde vrijwilliger...
