geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/AppleCard-icoon.jpg
Apple’s focus op de gebruiker schrikte veel banken af
Eind maart kondigde Apple een aantal dingen aan, waarvan een nieuwe credit card van Apple zelf beslist niet de minst opvallende was. Veel voorwaarden van deze kaart zijn zo goed voor de klant, dat dit een reden was voor veel banken om voor de eer te bedanken.

Bij dat lijstje zitten niet de minsten, naast Citigroup waren dat onder andere J.P. Morgan Chase, Barclays en Synchrony. De reden dat ze afhaakten is dat de marges op deze kaart te laag zijn, en ze er dus niet voldoende aan kunnen verdienen. Dat is ondermeer omdat Apple geen kosten voor deze kaart berekent, en met software klanten gaat helpen om altijd zo snel mogelijk af te betalen, waardoor er minder renteopbrengsten zullen zijn. En die rentes liggen ook nog eens lager dan wat concurrerende credit cards berekenen.


Met andere woorden, Apple heeft hier ook duidelijk vanuit de consument gedacht, terwijl veel banken dat niet op de eerste plaats doen. Sterker nog, bij veel banken zijn credit cards een instrument om mensen schulden te laten hebben en houden, een perverse soort van klantenbinding. Apple wil juist de andere kant op, veel minder geld verdienen, maar voldoende om het levend te houden, terwijl de klant gestimuleerd en geholpen wordt om zoveel mogelijk van het besteedde geld zo snel mogelijk af te lossen.

De reden voor Goldman Sachs om hieraan deel te nemen, terwijl ze er zeker in het begin relatief weinig aan zullen verdienen, is dat deze zakenbank zich steeds meer op de consumentenmarkt wil gaan richten. En dan is een samenwerking met Apple, dat wereldwijd al veel klanten heeft, maar in de VS een enorm marktaandeel geniet, natuurlijk de ideale partner.

Apple Pay en Apple Card bij ons

Apple Pay is al een tijdje in België beschikbaar, terwijl dat binnenkort bij ons ook voor klanten van de ING bank het geval zal zijn. Gezien de relatief lage verdiensten voor de banken bij Apple Card zal het waarschijnlijk nog wel even duren voordat die optie bij ons er ook bij komt.


Steve Jobs wilde trouwens al 15 jaar geleden een credit card met het Apple logo er op, en de nieuwe Apple Card zonder nummers er op heeft nu al meerdere navolgers.



Maandelijks trekt MacFreak meer dan 75.000 bezoekers, die hier gemiddeld ruim 4 minuten zijn. Al deze mensen zijn te bereiken door onder andere sponsoring, advertenties of pagelinks; de mogelijkheden daarvoor zijn op deze pagina te vinden.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: mayo
ja die kruideniers mentaliteit in de BV NL zorgt er ook voor dat de e.sim nog niet wordt ondersteund.
Wat ik vreemd vindt, dat de EU niet ingrijpt als bedrijven willens en wetens om winstbejag, een vooruitgang tegen houden.

Maar ach, past in het plaatje geen winstbelasting betalen wat we betalen al zoveel!

grt

m
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
geplaatst door: DirtyMay
Ik vraag me af hoe 'incontournable' een
bestaande bank voor Apple is, bij het
uitbrengen van hun credit card.

Aanvankelijk wellicht wel, maar het zou
mij niet verwonderen mocht Apple na
verloop van tijd alleen op stap gaan.

Een credit card is namelijk, financiële-technisch
gezien, een relatief eenvoudig instrument.

En wie wil niet eerder een rekening bij Apple,
in plaats van bij de traditionele banken ?

Het aanbieden van een eenvoudige rekening,
met wat voor de hand liggend instrumentarium,
moet evenmin voor Apple een horde zijn.

Zelfs als de marge op die producten
relatief laag is, kan het interessant blijven
voor Apple, gezien hun potentiële aan klanten.

De grootste hindernis zal eerder komen
van de gevestigde machten binnen de
financiële cenakels van deze wereld.

Daarom dat ik vermoed dat Apple deze markt
niet stormenderhand zal betreden, maar eerder
de kook-de-kikker-strategie zal toepassen. 

Time will tell, zei Willem Tell.
geplaatst door: Dhr JW Twel
Ik ben het wel eens met de vorige reacties. De gevestigde banken zijn als de dood hun bestaande lucratieve verdienmodel deels aan Apple te verliezen. Dus zullen ze alles doen om dan maar met eigen gebrekkige producten te komen. Ik verwacht dus voorlopig niet dat een Rabo of AbnAmro hieraan mee zullen werken. En ze weten ook wel dat het wisselen van bank zoveel voeten in de aarde heeft dat bijna niemand dat gaat doen.  Wellicht dat de EU na klachten van consumenten hier iets aan gaat doen.
Macverzamelaar van oude Mac's en software.
geplaatst door: MacFrankie
Wisselen van bank is lastig, een credit card nemen of van kaart wisselen is simpel.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
geplaatst door: jaco123
Overstappen van bank lastig? Welnee, dat lijkt alleen maar zo.

Er is zelfs een keurige overstapservice ingericht: https://www.overstapservice.nl die 1 jaar lang alles naadloos regelt.
Al je machtigingen worden dan vanzelf omgezet. Alleen mensen die geld aan jou storten moet je zelf informeren (maar dat zijn er doorgaans niet zo heel veel...)

(Ik zat er ook tegenaan te hikken, maar uiteindelijk viel het echt reuze mee)
geplaatst door: Jeroendv
@jaco123 volledig mee eens. Zelf ook overgestapt naar een andere bank. Om elk jaar te wisselen zou ik niet snel doen maar als de bank er een potje van maakt of een andere koers gaat varen zou ik weer overstappen.