
Apple’s focus op de gebruiker schrikte veel banken af
Eind maart kondigde Apple een aantal dingen aan, waarvan een nieuwe
credit card van Apple zelf beslist niet de minst opvallende was. Veel voorwaarden van deze kaart zijn zo goed voor de klant, dat dit een reden was voor veel banken om voor de eer te bedanken.
Bij dat lijstje zitten niet de minsten, naast Citigroup waren dat onder andere
J.P. Morgan Chase,
Barclays en
Synchrony. De reden dat ze afhaakten is dat de marges op deze kaart te laag zijn, en ze er dus niet voldoende aan kunnen verdienen. Dat is ondermeer omdat Apple geen kosten voor deze kaart berekent, en met software klanten gaat helpen om altijd zo snel mogelijk af te betalen, waardoor er minder renteopbrengsten zullen zijn. En die rentes liggen ook nog eens lager dan wat concurrerende credit cards berekenen.
Met andere woorden, Apple heeft hier ook duidelijk vanuit de consument gedacht, terwijl veel banken dat niet op de eerste plaats doen. Sterker nog, bij veel banken zijn credit cards een instrument om mensen schulden te laten hebben en houden, een perverse soort van klantenbinding. Apple wil juist de andere kant op, veel minder geld verdienen, maar voldoende om het levend te houden, terwijl de klant gestimuleerd en geholpen wordt om zoveel mogelijk van het besteedde geld zo snel mogelijk af te lossen.
De reden voor Goldman Sachs om hieraan deel te nemen, terwijl ze er zeker in het begin relatief weinig aan zullen verdienen, is dat deze zakenbank zich steeds meer op de consumentenmarkt wil gaan richten. En dan is een samenwerking met Apple, dat wereldwijd al veel klanten heeft, maar in de VS een enorm marktaandeel geniet, natuurlijk de ideale partner.
Apple Pay en Apple Card bij onsApple Pay is al een tijdje in België
beschikbaar, terwijl dat binnenkort bij ons ook voor klanten van de ING bank
het geval zal zijn. Gezien de relatief lage verdiensten voor de banken bij Apple Card zal het waarschijnlijk nog wel even duren voordat die optie bij ons er ook bij komt.
Steve Jobs
wilde trouwens al 15 jaar geleden een credit card met het Apple logo er op, en de nieuwe Apple Card zonder nummers er op heeft nu al
meerdere navolgers.
Maandelijks trekt MacFreak meer dan 75.000 bezoekers, die hier gemiddeld ruim 4 minuten zijn. Al deze mensen zijn te bereiken door onder andere sponsoring, advertenties of pagelinks; de mogelijkheden daarvoor zijn op deze pagina te vinden.