geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/Metal-Logo-icon.jpg
Nog minder games voor macOS in de toekomst?
Voor de WWDC waren er al geruchten dat Apple zou gaan stoppen met OpenGL en OpenCL, en inmiddels is onderaan deze pagina voor ontwikkelaars de aankondiging te lezen waardoor dit de komende tijd een feit zal worden.

OpenGL en OpenCL zullen nog werken in macOS 10.14 Mojave, maar hierin wordt door Apple al duidelijk de voorkeur gegeven aan de eigen techniek: het Metal framework. Allemaal niet echt verrassend, want in macOS 10.13 High Sierra bleef OpenGL al steken op versie 3.3, de huidige versie is 4.6 en werd vorig jaar uitgebracht. Die versie 3.3 stamt trouwens uit 2010, een duidelijk indicatie dat Apple wil dat alle ontwikkelaars Metal gebruiken.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.OpenGLForMacOS.png
Nog minder games voor macOS in de toekomst?

(afbeelding van Apple's OpenGL pagina)

Apple beschrijft nu onderaan de pagina What’s New in macOS keurig wat er de komende tijd gaat gebeuren:

Citaat
Deprecation of OpenGL and OpenCL

Apps built using OpenGL and OpenCL will continue to run in macOS 10.14, but these legacy technologies are deprecated in macOS 10.14. Games and graphics-intensive apps that use OpenGL should now adopt Metal. Similarly, apps that use OpenCL for computational tasks should now adopt Metal and Metal Performance Shaders.

Metal is designed from the ground up to provide the best access to the modern GPUs on iOS, macOS, and tvOS devices. Metal avoids the overhead inherent in legacy technologies and exposes the latest graphics processing functionality. Unified support for graphics and compute in Metal lets your apps efficiently utilize the latest rendering techniques.

Dat Apple's eigen Metal framework de beste manier is om de hardware van een Mac aan te spreken is een waarheid als een koe. Maar dat neemt niet weg dat Apple hier een groot risico neemt. De Mac is nu als platform al niet de eerste keuze voor de meeste game-ontwikkelaars. Als ze games moeten gaan omzetten naar Metal en niet meer met het voor hen vertrouwde OpenGL kunnen werken, dan lijkt de kans dat er nog minder games voor de Mac gaan komen levensgroot aanwezig.

Vulkan

De ontwikkelaars achter de OpenGL standaard is The Kronos Group, deze heeft in februari van dit jaar voor het eerst een open source tool uitgebracht om Vulkan ook op macOS en iOS te laten werken. Deze API voor 3D graphics zou wel eens de toekomst kunnen hebben, dus mogelijk heeft het stoppen met ondersteuning voor OpenGL en OpenCL daardoor minder invloed.

Tegelijkertijd heeft Apple aangekondigd dat games en apps voor iOS in het komende jaar makkelijk naar macOS overgezet kunnen worden, door het beschikbaar maken van een versie van UIKit voor macOS. Mogelijk dat dit ook voor meer games voor macOS kan gaan zorgen.

Kortom, op dit moment is het enige zekere dat de toekomst voor gaming op de Mac even weer wat onzekerder is geworden.


met dank aan forumlid 'Spooter', die dit nieuws als eerste meldde op ons forum


Het nieuws op MacFreak wordt gesponsord door Upgreatest (ssd upgrades op locatie)
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
antw: Nog minder games voor macOS in de toekomst??
7 juni 2018 - 10:31    reactie #1
geplaatst door: ketaru
Die vrees heb ik inderdaad ook. Reden te meer om nog een oud macje draaiende te houden ;)
MacBook Black Late 2006 3 GB RAM 256 GB SSD, iMac G4 Flat Panel 512 MB RAM 160 GB, Black iPod Video 30 GB, iPod Touch (2nd gen) 32 GB, iPod Touch (4th gen) 64 GB, iPhone 6s 64 GB, iPad mini Wifi 32 GB, MacBook Pro Retina Late 2013 16 GB RAM 512 GB, Apple Watch series 2 42mm
antw: Nog minder games voor macOS in de toekomst?
7 juni 2018 - 15:40    reactie #2
geplaatst door: ElectricCat
Dingen die ik gewoon niet graag lees.
Dan een reden te meer om er een PC naast te houden helaas.
antw: Nog minder games voor macOS in de toekomst?
7 juni 2018 - 18:49    reactie #3
geplaatst door: Backspin
Alle games draaien straks in de cloud, je mac is dan niet meer dan een domme terminal. Je kunt nu al de meeste nieuwe games (Mac en PC) op een Macbook Pro van 10 jaar oude spelen via Geforce Now. Werkt prima, met een snelle internetverbinding. Gratis zolang het nog in beta is: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/geforce-now/mac-pc/
apple certified system administrator - http://www.backspin.nl
antw: Nog minder games voor macOS in de toekomst?
8 juni 2018 - 08:12    reactie #4
geplaatst door: ketaru
Cloud computing wordt inderdaad populair. Echter dat is weer een abonnement extra. Games zijn er tegenwoordig ook per maand te betalen. Als je dan niet echt veel aan het spelen gaat is alles nog eens enorm duur.

Komt er nog bij dat lang niet iedereen, in België alleszins, onbeperkt internetverbruik krijgt. Ik zit dankzij Netflix net onder mijn maandelijkse limiet. Als ik daar ook nog eens cloud gaming bij moet nemen kost dat internet ook weer extra.

Dus conclusie, we ondergaan een triestige evolutie...
MacBook Black Late 2006 3 GB RAM 256 GB SSD, iMac G4 Flat Panel 512 MB RAM 160 GB, Black iPod Video 30 GB, iPod Touch (2nd gen) 32 GB, iPod Touch (4th gen) 64 GB, iPhone 6s 64 GB, iPad mini Wifi 32 GB, MacBook Pro Retina Late 2013 16 GB RAM 512 GB, Apple Watch series 2 42mm
antw: Nog minder games voor macOS in de toekomst?
8 juni 2018 - 08:34    reactie #5
geplaatst door: Jeroendv
Dat is jammer, terwijl ik het gevoel had dat Apple langzaam op de OpenGL standaard aan het in lopen was. Nu heb ik nog niet het gevoel dat Vulkan van de grond aan het komen is als driver.
antw: Nog minder games voor macOS in de toekomst?
8 juni 2018 - 10:02    reactie #6
geplaatst door: MacFrankie
Als Apple nou eens het goede voorbeeld geef en Metal vrijgeeft...

Maar voorlopig zou Open GL ondersteuning wenselijk zijn!
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
antw: Nog minder games voor macOS in de toekomst?
8 juni 2018 - 15:08    reactie #7
geplaatst door: PjotriDVDguru
Let op. De metal is zo geweldigen eenvoudig aan te roepen in je programma, Straks betaald MS licentie aan Apple voor het gebruik. Iedereen wil het straks hebben !!!

antw: Nog minder games voor macOS in de toekomst?
8 juni 2018 - 20:46    reactie #8
geplaatst door: Spooter
Alle games draaien straks in de cloud, je mac is dan niet meer dan een domme terminal. Je kunt nu al de meeste nieuwe games (Mac en PC) op een Macbook Pro van 10 jaar oude spelen via Geforce Now. Werkt prima, met een snelle internetverbinding. Gratis zolang het nog in beta is: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/geforce-now/mac-pc/

Misschien heb je gelijk, maar Steam is ook niet een overweldigend succes op de Mac...
antw: Nog minder games voor macOS in de toekomst?
8 juni 2018 - 22:54    reactie #9
geplaatst door: MacFrankie
Steam is één van de weinige game platforms die een deel van hun assortiment ook voor de Mac uitbrengen. Het helpt zeker wel voor het assortiment Mac-compatibel games als de grafische programmeerinterface dan overal gelijk is!
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
antw: Nog minder games voor macOS in de toekomst?
10 juni 2018 - 13:41    reactie #10
geplaatst door: anraadts
Misschien dat Apple nu vooral inzet op het 'porten' van games van iOS naar macOS, maar dat lijkt me toch een beetje mager.

Of er moeten erg goede tools komen om OpenGL aan te passen naar Metal, maar dat lijkt me niet zo eenvoudig op te lossen.