
Nog minder games voor macOS in de toekomst?
Voor de WWDC waren er al geruchten dat Apple zou gaan stoppen met OpenGL en OpenCL, en inmiddels is onderaan
deze pagina voor ontwikkelaars de aankondiging te lezen waardoor dit de komende tijd een feit zal worden.
OpenGL en OpenCL zullen nog werken in macOS 10.14 Mojave, maar hierin wordt door Apple al duidelijk de voorkeur gegeven aan de eigen techniek: het Metal framework. Allemaal niet echt verrassend, want in macOS 10.13 High Sierra bleef OpenGL al steken op versie 3.3, de huidige versie is 4.6 en werd vorig jaar uitgebracht. Die versie 3.3 stamt trouwens uit 2010, een duidelijk indicatie dat Apple wil dat alle ontwikkelaars Metal gebruiken.

Nog minder games voor macOS in de toekomst?
Apple beschrijft nu onderaan de pagina
What’s New in macOS keurig wat er de komende tijd gaat gebeuren:
Deprecation of OpenGL and OpenCL
Apps built using OpenGL and OpenCL will continue to run in macOS 10.14, but these legacy technologies are deprecated in macOS 10.14. Games and graphics-intensive apps that use OpenGL should now adopt Metal. Similarly, apps that use OpenCL for computational tasks should now adopt Metal and Metal Performance Shaders.
Metal is designed from the ground up to provide the best access to the modern GPUs on iOS, macOS, and tvOS devices. Metal avoids the overhead inherent in legacy technologies and exposes the latest graphics processing functionality. Unified support for graphics and compute in Metal lets your apps efficiently utilize the latest rendering techniques.
Dat Apple's eigen Metal framework de beste manier is om de hardware van een Mac aan te spreken is een waarheid als een koe. Maar dat neemt niet weg dat Apple hier een groot risico neemt. De Mac is nu als platform al niet de eerste keuze voor de meeste game-ontwikkelaars. Als ze games moeten gaan omzetten naar Metal en niet meer met het voor hen vertrouwde OpenGL kunnen werken, dan lijkt de kans dat er nog minder games voor de Mac gaan komen levensgroot aanwezig.
VulkanDe ontwikkelaars achter de OpenGL standaard is The Kronos Group, deze heeft in februari van dit jaar voor het eerst een open source
tool uitgebracht om
Vulkan ook op macOS en iOS te laten werken. Deze API voor 3D graphics zou wel eens de toekomst kunnen hebben, dus mogelijk heeft het stoppen met ondersteuning voor OpenGL en OpenCL daardoor minder invloed.
Tegelijkertijd heeft Apple aangekondigd dat games en apps voor iOS in het komende jaar makkelijk naar macOS overgezet kunnen worden, door het beschikbaar maken van een versie van UIKit voor macOS. Mogelijk dat dit ook voor meer games voor macOS kan gaan zorgen.
Kortom, op dit moment is het enige zekere dat de toekomst voor gaming op de Mac even weer wat onzekerder is geworden.
met dank aan forumlid 'Spooter', die dit nieuws als eerste meldde op ons forumHet nieuws op MacFreak wordt gesponsord door Upgreatest (ssd upgrades op locatie)