Grappig, hoe dit soort draadjes vanuit welke invalshoek dan ook,
altijd uitmonden in de 'grotere' (bijna meta) discussie over muziek,
rechten, artiesten, digitale dieven, geldwolven, MP3, kwaliteit, etc...
Kennelijk had Jobs het goed voorzien toen hij zei dat "muziek iets is
(content) waar de mensen hart voor hebben" en dat mensen bij iets
als een PDA of een telefoon dat niet voelen (en 't daarom niet boeit)
en hij meer geloof had in een grote aandacht voor een mooie iPod.
Wat de rechten betreft, op een (Audio) CD rusten diverse rechten:
persoonlijkheidsrecht, auteursrecht, exploitatierecht, distributierecht.
Allemaal verschillende rechten, allemaal mensen die het principe van
Boontje komt om zijn Loontje" toepassen zodra 'n CD gekocht wordt.
Wat je ook verzint, je zit al snel fout als je een nummertje copieert.
Het is een wonder dat in NL de wet aan onze (gebruikers) zijde staat
als het gaat om die legale thuiskopie voor eigen (back-up) gebruik.
Distributeurs zullen echter altijd aan het andere eind trekken, omdat
zij namens vooral zichzelf en de partijen die ze vertegenwoordigen
zoveel mogelijk geld in kas willen zien vloeien. Wie wil dat niet ?
Ook in deze moderne digitale tijden zijn er distributeurs die diensten
aanbieden die ze vroeger deden, maar alleen sec dat te gelde maken.
Vroeger was promotie de sluitpost of de risicovolle aderlating van een
campagne. Nu is 't de enige toegevoegde waarde die ze nog hebben.
Àls ze die tenminste ooit hadden en nu opnieuw willen exploiteren...
Distributeurs die in het nauw zitten huren een onderzoeksbureau in
(zoals GfK) en proberen het tij te keren door moord/brand te roepen.
Hun argumenten zijn oud, hun wensen reactionair. Dus het deert niet.
Want de wereld draait door.