Semiprof digitaal of analoog
2 augustus 2002 - 17:24   
geplaatst door: ypeprt
Hierbij een fictief voorbeeld van iemand die een nieuwe set semi-prof foto-apparatuur wil kopen.

Voor een semiproffesionel set ga ik d'r van uit dat je een goeie reflex met verticale grip wil en je eigen lenzen wilt kunnen gebruiken. En hem ook rustig 2 weken mee op reis kunt nemen en dan flink door fotograferen.

Prijsvergelijking:

Digitaal
---------

Canon d60 2795
Verticale grip 218
Accu 82
Geheugen 240

Is samen 3335 euro

analoog
---------

Canon eos 33 470
Verticale grip 75
Batterijen + oplader 20

Dit is samen 565 euro.

en koop je er nog een goeie diascanner bij (425 eur)
dan is het samen iets meer dan 1000 euro.

Voor die meer dan 2000 euro verschil kun je echt ontzettend veel diafilmpjes volschieten, laten ontwikkelen en dan inscannen. Je kwaliteit is dan ook nog hoger. (in ieder geval een hoger resolutie 6 mpx tegen 11 mpx analoog)

Het word pas na ongeveer 17000 foto's voordeliger om digitaal te foto's te maken!

In dit geval is de analoge camara op fotogebied (aantal autofocus punten, aantal beelden per seconden) beter dan de digitale camera.

Bovendien ben je in de aanschaf van je lenzen digitaal veel duurder uit als je groothoek wil gaan fotografen, en in de betaalbare klasse zelfs niet eens mogelijk.

Semiprof digitaal of analoog
2 augustus 2002 - 17:56    reactie #1
geplaatst door: cassiope
de NIKON 5700 en de Minolta Dimage 7i kosten € 2000 minder en leveren dezelfde kwaliteit plaatjes
kortom je verhaal is afhankelijk van je uitgangspunten, en die heb je maar even heel scheef gelegd
Een punt in je verhaal blijft: analoge fotografie levert hogere resolutie foto's die kunnen pas bij 15-20 MPix benaderd worden maar zover zijn we bij lange na niet
Voor Q&D voldoen een hoop camera's in de digitale sectie, j everspilt er in elk geval geen dure film mee en kunt een analoge foto schieten als je tevreden bent over de (digitaal getestte) scene
"The changes we wish to see need to come from within us" M. Gandhi
“Freedom is not worth having if it doesn't include the freedom to make mistakes” M. Ghandi
Semiprof digitaal of analoog
2 augustus 2002 - 18:18    reactie #2
geplaatst door: michelvdb
Ga even rustig zitten en denk goed na wat je vooral wil doen.
Heb je écht en digitale camera nodig?
Zijn jouw plaatjes vooral bedoeld voor drukwerk in ruime zin of is het om "echte" foto-afdrukken te doen?

En laat je vooral niet dol draaien door fraaie verkooppraatjes van hardware verkopers. Die jongens duwen aan het digitale dat het geen naam heeft. Precies of je bent een oen als je nog analoog wil werken.
Nee dus. Met de zilverhoudende fotografie ben je echt nog mee. Ik neem zelf niets digitaal op, alles op film. Dit vind ik veiliger dan een electronisch plaatje ergens op een HD of een tijdelijk opslagmedium. Ik wil het werk van een shooting toch liever op film. Naargelang de vraag gaan de negatieven/dia's in de scanner (een Epson Perfection 2450 Photo).

Semiprof digitaal of analoog
2 augustus 2002 - 19:19    reactie #3
geplaatst door: ypeprt
cassiope, ik schreef er bij dat ik er vanuit ga dat de fotograaf zijn bestaande lenzen wil blijven gebruiken. Vooral voor iemand die flink geinvesteerd heeft in goeie lenzen is dit een must.  deze zou hij in het geval van de NIKON 5700 en de Minolta Dimage 7i niet kunnen gebruiken.

Ik zelf bijvoorbeeld gebruik nogal vaak een 50 mm 1.8 lichtsterke lens (en dit is een erg goedkope lens), zo'n lichtsterkte haal digitaal niet, en dat scheelt je zo 2 stops licht. (dit gecombineerd met het feit dat je niet op echt hoge iso waardan als 1600 en 3200 kan fotograferen maakt die camera in veel situaties onbruikbaar)

Voor een groothoek of tele bereik moet je dan peperdure adopters bijkopen die je vaak ook een aantal stops aan licht kosten (en ik geloof soms ook je autofocus maar dat weet ik niet zeker'

Uiteraard zijn die nikon en minolta schitterende camera's maar hebben toch fotografisch gezien een flink aantal nadelen tegenover een echte reflex. Neem bv. de zoeker die electronisch is ipv een echte reflexzoeker.

Semiprof digitaal of analoog
2 augustus 2002 - 20:05    reactie #4
geplaatst door: Giel
Nog een paar puntjes ter overweging:
- een filmscanner is echt wel iets duurder dan EUR 424. (Nikon Coolscans lopen van EUR 900 - 1900)

- je hebt van een digitaal orgineel heel snel een backup gemaakt. Zo heb je meerdere orginelen. Klinkt veel veiliger niet? Ook de robuustheid van een flash-card waar je orginele foto op staat is veel hoger dan een nog niet ontwikkeld beeld op een negatief.

- batterijgebruik. Met digitale camera's heb je batterijen nodig. Met analoge camera's kun je voor een zuiver mechanische camera kiezen. Dat heeft voordelen op reis.

Een onderschrift kan best leuk zijn. Echt waar!
Semiprof digitaal of analoog
2 augustus 2002 - 20:22    reactie #5
geplaatst door: cassiope
de Minolta gebruikt overigens een standaard APO lens hoor
en je kunt er alle Minolta lenzen in douwen, of beter aan bajonetteren
"The changes we wish to see need to come from within us" M. Gandhi
“Freedom is not worth having if it doesn't include the freedom to make mistakes” M. Ghandi
Semiprof digitaal of analoog
2 augustus 2002 - 20:58    reactie #6
geplaatst door: arjan
Je moet digitale fotografie voorlopig nog zien als een systeem náást  analoge fotografie. Deze twee systemen laten samenwerken komt vooralsnog neer op het sluiten van compromissen. Hét voordeel van digitaal is snelheid. Beeldje maken, importeren, versturen, klaar. Het voordeel van analoog is kwaliteit.
Zoek je een tussenweg, dan moet je tijdrovende scans gaan maken, of je brandpunten worden 1,5 maal velengd.
Advies: koop een "pretcameraatje" (puur voor de lol en de heb) of wacht nog 1,5 tot 2 jaar.
Semiprof digitaal of analoog
3 augustus 2002 - 00:44    reactie #7
geplaatst door: Leon
Digitale fotografie is leuk voor het snelle werk. Denk bijvoorbeeld aan een verslaggever die ergens in de wereld plaatjes schiet van een of andere happening. Dat moet ASAP naar de redactie alwaar het verwerkt moet worden in een krant bijvoorbeeld.

De digitale camera's worden steeds beter maar er gaat toch niets boven 'silverhoudende' fotografie. Zeker wanneer je flinke blow-ups  (poster formaat) gaat maken dan volstaat zelfs de beste digitale camera niet.

Semiprof digitaal of analoog
3 augustus 2002 - 14:22    reactie #8
geplaatst door: Dusty
Vind dit wel een heel leuke (lees leerzame) dicussie.
Maak namelijk zelf ook regelmatig de overweging zal ik wel of niet op digitaal overgaan.
Kan daar inmiddels, bij toeval al een klein beetje van (mee)proeven, omdat die mogelijkheid op mijn digitale videocamera zit. (1 megapixel) Ben eigenlijk verbaast over de kwaliteit; had dat namelijk veel slechter verwacht. Daarbij wil ik wel aantekenen dat het op het scherm er mooier uitziet dan op de print. Even voor de duidelijkheid ik vergelijk het nu met een ingescande foto. Als ik de foto wat beter bestudeer vallen mij horizontale streepjes op.

Vooralsnog blijf ik het bij het analoge.
Behalve de kwaliteit zijn voor mij vooral de beperking in opslagmogelijkheid en het al hebben van een goede spiegelreflex met bijbehorende randapparatuur de hoofdreden om nog bij het 'oude' te blijven. En wil ik anderen foto's laten zien dan zal ik dat bij voorkeur op goed fotopapier doen en dan zal ik toch weer een beroep moeten doen op de fotozaak. Zelf uitprinten is bijna onbegonnen werk en bovendien behalve duurder vaak ook een stuk minder mooi dan via de fotozaak.
Blijf de ontwikkelingen echter wel op een afstandje volgen.

Wat Giel aanhaalt betreffende batterijgebruik klopt denk ik niet helemaal meer, want zeker de modernere spiegelreflexen hebben ook een batterij. In mijn geval - daar gaan we weer - nog behoorlijk dure ook. Maar dat ben ik wel met hem eens, het verbruik daarvan zal een behoorlijk stuk lager liggen dan in een digitale variant.

Goede raad is duur.
Behalve bij MACFREAK; daar is het GRATIS!
Semiprof digitaal of analoog
3 augustus 2002 - 17:30    reactie #9
geplaatst door: Giel
Ik ben geen professionele fotograaf. Ik heb die ambitie ook niet. Maar ik vind het wel leuk om foto's te maken. Daarom heb ik altijd compact-camera's gehad. Deze camera's zijn simpel te bedienen, hebben vaak autofocus en ook een beetje zoom om mee te spelen. Verder zijn ze makkelijk mee te nemen.

Nu is de kwaliteit van de huidige digitale camera's ondertussen zo hoog, dat je dezelfde kwaliteit foto's digitaal kunt maken als je met normale compact camera's zou maken.

Ik heb een Canon Digital Ixus (2.1 MegaPixels). Hiermee maak ik nu veel liever foto's dan met mijn Minolta kleinbeeld compact camera. Het is leuker. Je kunt meteen op postzegelformaat het resultaat van je foto zien. Ik neem nu ook veel meer foto's. Het maakt in kosten toch niets uit. En wat ik erg leuk vind, je bewaart de foto's ook op je computer. Een slideshow van de foto's op een 17" TFT scherm maakt dan meer indruk dan het envelopje van de hema met daarin het pakje foto's van 10x15 cm.

Als ik afdrukken van mijn digitale foto's laat maken, dan is de kwaliteit vergelijkbaar met mijn kleinbeeld foto's. Als je er met je neus op gaat zitten, dan kun je echter wel zien dat het digitale foto's zijn.

Een onderschrift kan best leuk zijn. Echt waar!
Semiprof digitaal of analoog
3 augustus 2002 - 19:08    reactie #10
geplaatst door: arjan
Een digitale print kan de vergelijking met een analoge print NIET doorstaan. Vergelijk eenzelfde beeld, analoog en digitaal geprint, maar eens met elkaar! Een kleinbeeldnegatief heeft 15-20 miljoen(!) korrels, een topdigicam komt tot 6 miljoen. Fotorealistische digitale prints bestaan dus niet.
Misschien moeten we beide vormen maar niet met elkaar vergelijken.
Semiprof digitaal of analoog
4 augustus 2002 - 01:48    reactie #11
geplaatst door: Leon
Weet je, ik druk zelf bijne (alleen foto's die de moeite waard zijn) geen foto's meer af zelfs, ik pers ze op DVD en bekijk ze op die wijze. Een beetje het oude dia gevoel weer terug ;)

Ach, veel mensen brengen hun foto's naar van die 24 uurs diensten of laten hun foto's door een of andere goedkope foto print service afdrukken, in dat geval zul je niet zo gek veel verschil bemerken tussen digitaal of analoog. Wil je echter vergrotingen maken en ben je een echt goede foto camera gewend, blijf je denk ik ook eerder nog even bij analoog.

Eerlijk, ik fotografeer zelf alleen nog maar digitaal. Ik stel ook niet zulke enorme eisen aan de afdruk.

Het gemak dat je hebt van digitaal is wel geweldig. Kijken op je LCD scherm of de foto wel naar wens is, zo niet wis je 'm en maak je 'm opnieuw (indien dat kan natuurlijk). Met een 256MB flashcard kun je ook lekker door fotograferen :woot:

Semiprof digitaal of analoog
4 augustus 2002 - 11:50    reactie #12
geplaatst door: cassiope
overigens is het aantal korrels van de emulsie afhankelijk van de lichtgevoeligheid van die emulsie.
Sommige fotografen die graag in grof korrelig zwart wit werken gebruiken een zeer licht ongevoelige film, beneden de 100 ISO
Juist vanwege het effect.

Hoe gemakkelijk is dat te benaderen met digitale fotografie: sepia-filtertje hoppa je hebt het

Je hebt geen moeilijke afdruktechnieken nodig, je camera kan het doen

Degeen met nog wel de leukste trucs is de Canon, als je er eens eentje kunt vasthouden of beter mee spelen: doen

"The changes we wish to see need to come from within us" M. Gandhi
“Freedom is not worth having if it doesn't include the freedom to make mistakes” M. Ghandi
Semiprof digitaal of analoog
4 augustus 2002 - 12:56    reactie #13
geplaatst door: ypeprt
Sorry cassiope maar dit is een beetje onzin wat je hier verteld...

Het is hoe hoger de iso waarde hoe meer korrel je ziet, als je een film van 50 hebt zie je nauwelijks korrel, bij b.v. 3200 zie je de korrel juist erg sterk. Maar er zijn ook nog andere manieren om die korrel te bereiken bv. de film pushen (dit houd in een film op een hogere iso waarde gebruiken dan waar hij voor bedoeld is 400 iso film als 1600 film gebruiken), de film crossen (negatief in dia-chemie of andersom) en er zijn nog enkele andere mogelijkheden in het doka. Zijn overigen wel alleemaal dingen die je niet gewoon bij het kruidvat kan laten doen wat inhoud dat je het of zelf/ of bij het vaklab moet laten doen en dat kan flink in de papieren lopen.

Dit staat echter helemaal los van of je dit nou ik kleur, zwartwit of sepia afdrukt. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de foto's van corbijn, daar zie je foto's met veel en weinig korrel in zowel zwart/wit, kleur als sepia. (www.corbijn.co.uk -> valt hier overigens niet erg goed te zien, maar er is nu ook een expositie in amstelveen met foto's van corbijn van herman boord, erg mooi (en d'r hangen ook nog wat schilderen van brood bij om het op te leuken ;-) ) *1

Met een sepia filter*2 maak je je foto sepia maar krijgt hij niet opeens meer korrel! Op de computer is dit het best (maar het word nooit zo mooi als analoog) met het noise filter in photoshop*3

*1
De techniek die corbijn veel heeft toepast voor de extra korrel:

Tri-X opwaarderen naar ISO 1600 en ontwikkelen in HC-110
(verdunning 1:20), 12 minuten op 20 graden.


*2 sepia kun je in photoshop bereiken door

1. In het actions palet de sepia action opzoeken en toepassen.

2. Image -> mode -> grayscale ->
   Image -> mode -> Duotone
   Kies nu een mooie duotone, laad enkele van de voorbeelden in en kijk  welke je het mooist vind.
   Image -> mode -> RGB
   Nu je plaatje fine-tunen met een paar adjusment layers (curves, levels).

Evt. kun je met een adjument layer hue/saturation en dan met de hue slider nog even door de andere kleuren lopen om te kijken of je deze ook mooier vind.

Om de sepia een beetje lekker velekkerig te maken:

-> nieuwe layer aanmaken
-> zorg dat je kleuren op zwart wit staan
-> filter -> render -> clouds
-> deze layer een stuk oprakken
-> zet deze layer op overlay en pas eventueel de opacity nog even aan als je het effect te sterk vind. En schuif er een beetje mee als je bepaald delen (bv. gezicht) iets meer wilt uitlichten. Kan ook door een beetje bij te brushen.

*3 digitale korrel

Is beetje afhankelijk van de foto moet je hier een beetje mee experimenten soms kan het toepassen van filter -> noise -> add noise (zorg dat je het monochramatic vinkje aan hebt staan) genoeg zijn maar soms is dit mooier (bv. bij sepia foto's):

maak een nieuwe layer aan en vul deze met wit. Filter -> noise -> add noise (en nu echt lekker veel noise bv. 250 procent) -> layer op color burn zetten en dan de opacity terugschroeven tot je tevreden bent.

Semiprof digitaal of analoog
4 augustus 2002 - 15:15    reactie #14
geplaatst door: cassiope
het was misschien zinniger geweest te spreken over lichtgevoelige elemten dan over korrelligheid
Zilver is daarvoor het gebruikte element, en meestentijds als een zilverjodide-complex
het aantal zilver-moleculen bepaalt de lichtgevoeligheid
en dus de al dan niet gorfmazigheid

overigens bedankt voor je uitleg

(Bewerkt door cassiope om 15:16 op 4-08-2002)

"The changes we wish to see need to come from within us" M. Gandhi
“Freedom is not worth having if it doesn't include the freedom to make mistakes” M. Ghandi
Semiprof digitaal of analoog
6 augustus 2002 - 23:23    reactie #15
geplaatst door: Jazzaddict
als ge geen speciale afdrukken nodig hebt, vind ik digitale fotografie het ideaal. Ik heb sinds een 6tal maanden een HP 715 met 3,3 megapixel wat een meer dan behoorlijke kwaliteit biedt. En dan het gemak van digitaal : direct op de Mac, diashow starten, samen kijken
verzenden via mail, gebruiken als buroblad, op homepage plaatsen etc. Als ge natuurlijk wilt van alles grote formaten afdrukken, rest slechts analoog

Semiprof digitaal of analoog
13 augustus 2002 - 03:04    reactie #16
geplaatst door: appeltje f
digitale fotografie is leuk als je het kunt betalen, d.w.z. dat het zich terug laat betalen middels het werk dat je aflevert. voor de gewone man zijn het hebbedingetjes, en daar hebben heel wat mensen veel geld voor over.

Voor de consument, en dat zijn zeker niet allemaal amateurs, is digi nog veel te duur. Ik schat dat over een jaar of 2 a 3 de digitale fotografie zich een beetje kan meten met de prijs/kwaliteits verhouding van analoge fotografie.

Wat een consument allemaal in huis moet hebben om zijn vakantie fotootjes (gemiddeld 2 a 3 rolletjes is dus 100 foto's) digitaal te krijgen: opslagcapaciteit (cf cards e.d.) batterijen die op de camping oplaadbaar zijn, een computer, cd brander om het weg te schrijven c.q. over te brengen naar de 1 uur service, en dan heb ik het nog niet over de kwaliteit van de foto's.

De meeste digitale camera's halen een kwaliteit van een ordinaire compact camera van € 200,00 voor de prijs van een zeer volledige en goede analoge spiegelreflex set.

tel alles bij elkaar op en nuchter gezien, zijn digitale consumentencamera's gewoon hebbedingetjes zonder kwaliteit.
met uitzondering dus van de professionele apparaten die inclusief lenzen laders en toeters en ellen € 10.000,00 kosten.

Digitale (professionele) fotografie is een andere manier: meer mogelijkheden qua witbalans, snelheid, scherptediepte, scherpteindruk, mogelijkheden om direct te bekijken en wellicht vergeet ik hier nog wat.

Semiprof digitaal of analoog
13 augustus 2002 - 09:39    reactie #17
geplaatst door: Rob de Korte
In september gaat in Keulen de Photokina weer van start,de beurs waar alle nieuwe ontwikkelingen in de fotografie gepresenteerd worden.
Ik denk dat het wel ééns een verrassende beurs zou kunnen worden op het gebied van digitaal.
Ik vind het heel opvallend dat er dit jaar van weinig tot niets op gebied van analoog is verschenen dus verwacht ik aardig wat digitale klappers.
Als je kijkt wat voor vlucht digitale fotografie genomen heeft in de afgelopen vijf jaar dan kun je rustig spreken van een revolutie.
Ik geef het toe,digitaal bereikt het hoge niveau nog niet van analoog maar de laatste heeft er 150 jaar over gedaan om dat hoge niveau te bereiken,dan is wat digitaal in 5 a 6 jaar heeft bereikt des te opmerkelijker.

:smile:

Semiprof digitaal of analoog
30 augustus 2002 - 22:53    reactie #18
geplaatst door: Marnix Imac
Rob, ik ben ook aan het wachten naar de photokina, ik werk nu met een Nikon F80 een prachtig machien maar analoog als ik digitale foto's ervan wil hebben scan ik de cliches in of gewoon de foto inscannen, nu werk ik digitaal met een Casio qv-7000sx (reeds 2 jaar oud, 1,3 megapixels meen ik) ben daar voorlopig tevreden mee een Nikon D100 kost rap 4000 €, dat is te veel voor mij. Een goed alternatief vind ik de Sony DSC-F 707 rond 1649 € maar nu reeds verkrijbaar voor 1495 €, dus volgens mij komen ze bij Sony met iets nieuws uit en betaalbaar, dus uitzien naar Photokina.
:satisfied:
Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’à la mort pour que vous ayez le droit de le dire.
Ik ben niet steeds akkoord met wat je zegt, maar ik zal het recht om het te zeggen tot de dood toe verdedigen. Naar Voltaire 1694-1778.
Semiprof digitaal of analoog
2 september 2002 - 10:14    reactie #19
geplaatst door: David Ceulemans
Eén belangrijk voordeel van digitaal is volgens mij nog niet aangehaald: de leercurve is véél lager doordat je meteen het effect van je akties ziet.

Ik heb meer geleerd van 3 weken digitaal fotograferen, dan van die twee jaar dat ik met een spiegelreflex werkte.

Sneeuwlandschapje fotograferen? Met de spiegelreflex maakte ik voor alle zekerheid maar 5 opnamen, want het resultaat blijft afwachten. Nu ik digitaal ga hoeft dat niet (hoewel ik vaak nog steeds belichtingstrapjes maak), ik zie meteen of het resultaat goed is of niet, en wat misschien nog belangrijker is: is zie meteen welk effekt mijn aanpassingen hebben.

Dank zij mijn ervaringen met de digitale camera's ben ik dus fotografie in z'n algemeen beter gaan begrijpen.

Semiprof digitaal of analoog
2 september 2002 - 13:03    reactie #20
geplaatst door: arjan
Citaat
doordat je meteen het effect van je akties ziet.

zie meteen welk effekt mijn aanpassingen hebben.

Dank zij mijn ervaringen met de digitale camera's ben ik dus fotografie in z'n algemeen beter gaan begrijpen.


Maar ben je nu ook de onderliggende fotografische principes beter gaan begrijpen? Het maakt namelijk geen fluit uit met wat voor medium je beeld opgetekend wordt. Als je de eigenschappen van je materialen (negatief, dia, CCD) weet, en weet hoe deze reageren blijven alleen de principes over waar je rekening mee moet houden. M.a.w. het is de fotograaf die deze principes moet interpreteren, rekening houdend met het gebruikte materiaal. Geen enkele camera kan dit voldoende zelfstandig of automatisch doen.
Belichtingstrapjes zijn nuttig, mits je dan opschrijft welke instellingen gebruikt zijn. Zodoende heb je later (na ontwikkeling) een referentie wat de effecten zijn geweest op veranderde instellingen, en kan je de effecten hiervan interpreteren.
Voordeel van digitale fotografie is dat je 'on the spot' een histogram kan uitlezen (indien de camera deze functie heeft) en alsnog wijzigingen aanbrengen.
Digitale fotografie heeft een grote toekomst.  :inlove:

(Bewerkt door arjan om 13:05, 2-09-2002)

Semiprof digitaal of analoog
5 september 2002 - 00:49    reactie #21
geplaatst door: David Ceulemans
Citaat

Maar ben je nu ook de onderliggende fotografische principes beter gaan begrijpen?

Inderdaad, ja. Doordat ik meteen resultaten zag, en kon beoordelen, ben ik meer gaan experimenteren en na een tijdje weet je wat je ongeveer wat je kan verwachten vooraleer je zelfs de foto maakt.

Zoals ik zei: in 3 maanden digitaal experimenteren heb ik meer opgestoken, dan bij 2 jaar met mijn spiegelreflex. Ik ben dus zeer tevreden met mijn Coolpixje 995

:biggrin:

Semiprof digitaal of analoog
21 juli 2003 - 12:57    reactie #22
geplaatst door: rhbrgn
Ik had al een digitale camer Fuji Finepix met (slechts)  1,3 megapixel.
Afgelopen weekend eindelijk een Minolta Dynax 4 gekocht voor maar  €199,-
De kwaliteit van de digitale viel me zo tegen, dan liever even wachten op het ontwikkelen van de film en later inscannen. (hoewel ik natuurlijk weet dat je van zo'n 1,3 mwgapixel "wegwerpcamera niet veel mag verwachten)

Daarbij merk ik ook dat (inhakend op de discussie,) ik het fotograferen met een spiegelreflex leuker vindt dan met de digi. Dus voor mij als hobby-ist e af en toe prof is de spiegelreflex fijnerr

zo...

* Doorhalen wat niet van toepassing is.
rhbrgn: Bob Rhebergen online
Semiprof digitaal of analoog
21 juli 2003 - 13:33    reactie #23
geplaatst door: McMatters
dan moet je eens naar het artikel in ZOOM kijken van de Sigma kamera. Ik kan jouw stelling grotendeels onderschrijven maar de Sigma technologie zet dat op losse schroeven. Alleen het kosten plaatjee is nog bepalend maar dat kan ook niet langmeer duren :confused:
I buy a Mac because it makes me work faster. I don't care how fast the computers is, as long it makes me happy I'm not bothered about the other (not apple-)world
Semiprof digitaal of analoog
21 juli 2003 - 13:45    reactie #24
geplaatst door: rhbrgn
Er komt nog bij dat ik geen geheugenkaart(en) tussentijds hoef te legen ( als daar al mogelijkheid voor is) of veel geheugen bij hoef te kopen, dus voor mij als hobbyprof is dit een hele fijne camera voor weinig (relatief) weiniggeld
* Doorhalen wat niet van toepassing is.
rhbrgn: Bob Rhebergen online